LNER Class A3 2750 Papyrus gőzmozdony

Az LNER Class A3 2750 Papyrus gőzmozdony kiemelkedő teljesítményével és elegáns tervezésével a brit vasúttörténelem egyik ikonikus szereplőjévé vált, hozzájárulva a gyorsabb és hatékonyabb közlekedési lehetőségek megteremtéséhez.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class A3 2750 Papyrus gőzmozdony egy ikonikus brit mozdony, amelyet Sir Nigel Gresley tervezett a London and North Eastern Railway (LNER) számára. A Papyrus 1929-ben készült el, részeként annak a fejlesztési programnak, amely a nagy sebességű utasszállítás növekvő igényeit kívánta kielégíteni. A Gresley által tervezett A3-oszlopú mozdonyok a kor legmodernebb gőzmozdonyai közé tartoztak, mind teljesítmény, mind sebesség tekintetében. A mozdonyt a Doncaster Works gyártotta, az LNER saját műhelyében.

Technikai jellemzők

A Papyrus egy gőzmeghajtású mozdony, ami az akkoriban rendkívül fejlett technológiai megoldásokat alkalmazta. Az A3 sorozatú mozdonyok 4-6-2 tengelyelrendezésűek, ami azt jelenti, hogy 4 vezető, 6 hajtó és 2 futó tengelye van. A maximális sebessége elérte a 160 km/h-t, ami különösen figyelemre méltó volt a maga korában. A mozdony teljes hossza körülbelül 21 méter, és nagy mennyiségű szenet és vizet tudott szállítani a hosszú távú utazásokhoz. A vezérlőrendszere manuális volt, a fékrendszere pedig légnyomásos.

Szolgálati történelem

A 2750 Papyrus jelentős szerepet játszott az LNER vonalain, különösen a London és Skócia közötti járatokon. Kiemelkedő teljesítményének köszönhetően a mozdony a gyorsvonatok elsődleges vontatójává vált. Az 1930-as években a Papyrus több sebességrekordot is felállított. A második világháború után is folytatta szolgálatát, egészen az 1960-as évek elejéig, amikor is kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 2750 Papyrus sajnos nem maradt fenn eredeti formájában, és nincsen belőle megőrzött példány. Azonban több A3 sorozatú mozdony megmaradt, így részben megőrizte a történelmi és kulturális örökséget, amit ezek az ikonikus gépek képviseltek.

Érdekességek és kulturális hatás

A Papyrus és társai nagy hatással voltak a brit vasúti közlekedésre, és a modellvasúti rajongók körében is népszerűek. Nagy-Britanniában több gyártó is kínált méretarányos modelleket az A3 sorozatú mozdonyokról, amelyeket a vasútmodellezés kedvelői előszeretettel gyűjtöttek. A mozdonyok megjelenése és teljesítménye közvetlenül hozzájárult a brit vasút hírnevének növeléséhez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

LNER Class A3 2750 Papyrus (Wikipedia)

Képek

Források: Wikipédia, Google