Történeti háttér és gyártás
Az LNER Class A4 gőzmozdony az Egyesült Királyság egyik legismertebb és legikonikusabb mozdonytípusa. Az 1935-ben kezdődő gyártást a London and North Eastern Railway (LNER) rendelte meg, Herbert Nigel Gresley tervei alapján. Gresley fő célja egy aerodinamikailag fejlett, nagy sebességű mozdony létrehozása volt, amely képes kiszolgálni az új gyorsvonatokat. A gyártás Doncasterben zajlott, és összesen 35 darabot készítettek belőle. Ez a típus különösen fontos szerepet töltött be az LNER vonalain, hiszen a gyorsvonati szolgáltatások során például a londoni King’s Cross Station és az Edinburgh-i Waverley Station között közlekedett.
Technikai jellemzők
Az LNER Class A4 gőzmozdonyt a kiemelkedően aerodinamikus kialakítása tette különlegessé. A mozdony hajtását hagyományos gőzerő biztosította, amelyet egy háromhengeres hajtóművészet variánsa hajtott. Az A4-es mozdony maximális sebessége elérte a 201 km/h-t, ami a korban kiemelkedő teljesítménynek számított. Ezzel a sebességgel az A4-esek világrekordot is tartottak: a „Mallard” nevű példány 1938-ban 202,8 km/h sebességet ért el, ami a mai napig a leggyorsabb gőzmozdonyként tartják számon. A mozdonyok 21,3 méter hosszúak és 3,9 méter magasak voltak. A futómű 4-6-2 Pacific elrendezésű volt, amely kimondottan alkalmas volt a gyorsvonatok szolgálatára.
Szolgálati történelem
Az LNER Class A4 mozdonyok elsősorban a londoni és skóciai nagyvárosok közötti gyorsvonatokon teljesítettek szolgálatot. Az 1930-as évektől kezdve a brit vasútvonalak élvonalában szerepeltek, és nagy népszerűségnek örvendtek mind a vasutasok, mind az utasok körében. Az A4-es mozdonyok 1966-ig maradtak szolgálatban, amikor is a gőzvontatású mozdonyok helyét a dízel és elektromos meghajtású vonatok vették át. A korszak végére számos A4-es mozdonyt leselejteztek, és csak néhány maradt fenn megőrzésre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A világon jelenleg hat megőrzött A4-es mozdony létezik, amelyek közül négy az Egyesült Királyság múzeumaiban található meg. A legnevezetesebb közülük a „Mallard”, amely a National Railway Museum of York kiállításán tekinthető meg. Ez a mozdony nemcsak az A4-es sorozat, hanem a teljes gőzmozdony-éra egyik legkiemelkedőbb példánya, különleges helyet foglal el a vasúttörténetben. Emellett két további példány is a tengerentúlon található, az Egyesült Államokban és Kanadában, ahol szintén múzeumi kiállításokon állítják ki őket.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LNER Class A4 gőzmozdonyoknak jelentős hatása volt a vasútbarátok körében, különösen a modellvasút hobbisták között. Számos modellvasút-gyártó, mint például a Hornby, különböző méretarányokban készített replikákat az A4-es mozdonyokból, beleértve a híres „Mallard”-ot is. A mozdonyok elnevezései – mint például „Mallard”, „Sir Nigel Gresley”, „Bittern” – különleges vonzerőt jelentettek, és a vasúttörténet egyedülálló részévé tették azokat. Az A4-esek továbbá szerepeltek dokumentumfilmekben és vasúti témájú televíziós műsorokban is, így örökítve meg e nagysebességű csodák legendáját.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1930–1945 – Technikai robbanás |
Maximális sebesség: | 201 km/h |
Hossz: | 21,3 m |
Magasság: | 3,9 m |
Tengelyelrendezés: | 4-6-2 Pacific |
Hivatkozások
További információk az LNER Class A4-ről
Képek
Források: Wikipédia, Google