LNER Class A8 gőzmozdony

Az LNER Class A8 gőzmozdony a brit vasút történetének egy jellegzetes darabja, amely a 20. század elején szolgált, ötvözve az innovációt és a megbízhatóságot az északkeleti vonalakon.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class A8 egy brit gőzmozdonytípus, amelyet a London and North Eastern Railway (LNER) számára fejlesztettek ki. Az eredeti tervezés a North Eastern Railway (NER) részéről származott, később az LNER átalakította a mozdonyokat a saját igényeinek megfelelően. Az A8-asok átalakítása 1931-ben történt, amely egy fontos évszám a típus történetében.

A mozdonyok fejlesztésére az elővárosi személyfuvarozás növekvő igényei miatt került sor. A típus tervezésének és átalakításának felelőse Vincent Raven mérnök volt. Az A8 mozdonyokat jellemzően a brit államvasút hálózatán használták, különösen az északkeleti régióban. Az átalakítás során összesen 45 darab LNER Class A8 mozdony készült.

Technikai jellemzők

Az LNER Class A8 gőzmozdonyok teknológiai és műszaki szempontból érdekes jellemzőkkel bírnak. A mozdonyok gőzüzeműek voltak, és 4-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, amely a Pacific típusú elrendezés sajátossága. Ez a kialakítás különösen megfelelő volt a hosszabb, erősebb vonatok vontatására.

A mozdonyok képesek voltak elérni a 120 km/h sebességet, ami lenyűgöző teljesítménynek számított abban az időben. A hajtómű rendszer gőznyomása és a nagy átmérőjű kerekek segítették ezt a sebességet elérni. A méretek tekintetében a mozdonyok hosszúsága körülbelül 20 méter volt, és körülbelül 100 tonnát nyomtak, ami a korszakban általánosnak számított.

Szolgálati történelem

Az LNER Class A8 mozdonyokat főként a London és az északkeleti régió között használták, ahol az elővárosi közlekedésben játszottak fontos szerepet. A mozdonyok megbízható működésük miatt kedveltek voltak, és hatékonyan szolgálták ki a személyszállítási igényeket.

A mozdonyokat a 1950-es évek végéig üzemeltették, amikor is a dízel- és elektromos mozdonyok elterjedésével fokozatosan kivonták őket a forgalomból. A típus utolsó példányait az 1960-as évek elején selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, az LNER Class A8 mozdonyok közül egy sem maradt fenn működőképes állapotban, és egyik sem tekinthető meg múzeumban. A mozdonyok selejtezése után minden példányt lebontottak, így a rajongók csak fotók és leírások révén ismerhetik meg őket.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LNER Class A8 mozdonyok nem csak a vasúti történelem kedvelői körében ismertek, de a modellvasút rajongói is nagyra értékelik. Számos modellvasúti gyártó készített méretarányos másolatokat az A8-as mozdonyokról, ami tovább növelte a típus ismertségét.

Bár a mozdonyok maguk nem szerepeltek filmekben vagy könyvekben, az LNER mozdonyok általában a brit vasút történetének szerves részét képezik, így közvetett módon hatással voltak a kultúrára is.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

További információ az LNER Class A8 mozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google