LNER Class J38 gőzmozdony

Az LNER Class J38 gőzmozdony az 1920-as években vált meghatározóvá, kifejezetten tehervonati feladatokra tervezve a skót és északi angol vasútvonalakon.

Történeti háttér és gyártás

A LNER Class J38 gőzmozdonyt az angol London and North Eastern Railway (LNER) gyártotta, hogy kielégítse a középkategóriás tehervonatok iránti igényt. A gőzmozdonyt Nigel Gresley, az LNER főtervezője fejlesztette ki, és a gyártás 1926-ban kezdődött. Összesen 35 darabot készítettek belőle a North British Locomotive Company glasgow-i üzemében.

  • Gyártási időszak: 1926
  • Gyártó: North British Locomotive Company
  • Megrendelő: LNER
  • Példányszám: 35 darab

Technikai jellemzők

A LNER Class J38 egy gőzmeghajtású mozdony, amelyet kifejezetten teherforgalomra fejlesztettek ki. A típus meghajtásához kapcsolódó fő technikai jellemzők közé tartozik a 0-6-0 tengelyelrendezés, ami a mozdony stabil és hatékony működését biztosította tehervonatok húzása közben. A J38 maximális sebességét általában a vonatszerelvények teherbírása korlátozta. A mozdonyok Bissel-futóművel rendelkeztek, amely kiváló stabilitást biztosított.

  • Hajtásrendszer: Gőz
  • Tengelyelrendezés: 0-6-0
  • Futómű: Bissel-futómű

Szolgálati történelem

A LNER Class J38 gőzmozdonyokat főként Skóciában használták, ahol kemény munkákra fogták be őket a szén- és áruszállításban. A mozdonyokat megbízhatóságuk miatt kedvelték, és a brit vasutakon népszerűek voltak. A típust az 1960-as évekig használták, amikor is a dízelmozdonyok fokozatos bevezetése miatt kivonták a forgalomból.

  • Használat helye: Skócia
  • Feladat: Tehervonat-vontatás
  • Szolgálat vége: 1960-as évek

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a LNER Class J38 mozdonyok egyike sem maradt fenn eredeti formájában. Egyetlen példány sem került múzeumi megőrzésre, így ezek a mozdonyok ma már csak történelmi dokumentációkban és modellezésekben élnek tovább.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a LNER Class J38 nem a legismertebb mozdony, mégis megjelent a brit vasúti modellek között. A modellezők és vasúttörténeti rajongók számára érdekes darabbá vált, különösen azokban a modellező körökben, melyek a brit vasúttörténet gőzkorszakát ápolják.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_J38

Képek

Források: Wikipédia, Google