LNER Class J39 gőzmozdony

Az LNER Class J39 gőzmozdony egy sokoldalú és megbízható munkagép volt, amely az 1920-as évektől kezdve segítette a brit vasúti áruszállítás mindennapjait.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class J39 gőzmozdonyt az 1920-as évek közepén, pontosabban 1926-ban kezdték gyártani a London and North Eastern Railway (LNER) megrendelésére. A mozdonyok tervezője Nigel Gresley volt, aki a vasútgépészet egyik elismert alakja. A J39-es típus fejlesztésének célja egy sokoldalúan használható tehermozdonysorozat létrehozása volt, amely képes közepes és nehéz teherforgalmat is kiszolgálni. A gyártás az LNER különböző műhelyeiben zajlott, többek között Doncasterben és Darlingtonban.

Összesen 289 darab készült el a J39 mozdonyból a gyártás során, amely kiterjedt egészen az 1940-es évekig. A mozdonyok a LNER és később a British Railways flottájának fontos részét képezték, főleg az Ohió és Kelet-Anglia közötti teherforgalomban.

Technikai jellemzők

A LNER Class J39 egy 2-6-0 tengelyelrendezésű gőzmozdony, amelyet széntüzeléssel hajtottak. Maximális sebessége 60 mérföld/óra (kb. 97 km/h) volt, amely a tehermozdonyok között viszonylag jónak számított. A mozdonyok hajtórendszere egy két-hengeres gőzgép volt, amely nagyobb teljesítményt és hatékonyságot biztosított.

  • Hajtás: Gőz
  • Teljesítmény: kb. 27,720 lbf (kb. 123,38 kN) vonóerő
  • Tengelyelrendezés: 2-6-0 (Mogul)
  • Maximális sebesség: 60 mph (97 km/h)
  • Tömeg: Kb. 70 tonna

A mozdonyokat főleg teherforgalomra tervezték, és nem kínáltak utasférőhelyeket. A szerkezet erős és tartós volt, ami lehetővé tette nehéz vonatok vontatását és a zord időjárási körülmények melletti működést is.

Szolgálati történelem

A J39 mozdonyokat az Egyesült Királyság különböző részein használták, főként a Londont és Északkelet-Angliát összekötő vonalakon. Kiválóan alkalmasak voltak hosszú teherforgalmi útvonalak kiszolgálására, és jelentős szerepet játszottak a második világháború alatti logisztikai műveletekben is.

Az 1960-as évek elején a dízelmozdonyok elterjedésével a J39 sorozatot fokozatosan kivonták a szolgálatból. Az utolsó példányokat 1962 körül selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a J39 sorozat egyetlen példánya sem maradt fenn, így jelenleg semmilyen múzeumban nem tekinthető meg működőképes állapotban. Ennek ellenére számos modellvasúti gyártó készítette el a J39 makettjeit, amelyek népszerűek a vasútrajongók körében.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A J39-es sorozat népszerű modell a vasútmániások körében, különösen az OO nyomtávú vasútmodellek között.
  • Becenevük nem volt, de jellegzetes alakjuk miatt könnyen felismerhetőek voltak a brit vasútvonalakon.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 60 mph (97 km/h)
Teljesítmény 27,720 lbf (123,38 kN)

Hivatkozások

LNER Class J39 a Wikipédián

Képek

Források: Wikipédia, Google