LNER Class K4 gőzmozdony

Az LNER Class K4 gőzmozdony a skót felföldön való közlekedésre lett tervezve, ahol a meredek emelkedők és kanyargós vonalak kihívást jelentettek, ezért kimagasló teljesítménye miatt különösen népszerűvé vált.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class K4 gőzmozdonyt az Egyesült Királyságban fejlesztették ki 1937-ben, a London and North Eastern Railway (LNER) részére. A mozdony tervezése Sir Nigel Gresley nevéhez fűződik, aki az LNER vezető mérnöke volt. A K4 sorozatot azért hozták létre, hogy könnyedén megbirkózzanak a Skócia hegyvidéki területein található vasútvonalakkal. A gyártást elsősorban a Doncaster Works és a Darlington Works végezte.

A K4 mozdonyok célja az volt, hogy hatékonyan szállítsák az utasokat és az árut a középhosszú és rövid távú vonalakon, különösen a nehéz terepviszonyok között. Összesen hat példány készült el ebből a típusból.

Technikai jellemzők

Az LNER Class K4 gőzmozdony egy hagyományos gőzmeghajtású mozdony volt, amelyet a szén tüzelésére terveztek. A mozdony tengelyelrendezése 2-6-0 volt, ami azt jelentette, hogy elöl két futó-, középen hat hajtott- és hátul nincs kapcsolt tengely volt. A maximális sebessége körülbelül 60 mérföld/órát (96 km/h) ért el.

A mozdony teljesítménye és hatékonysága lehetővé tette, hogy nehéz terepviszonyok között is stabil és megbízható legyen. Emellett a K4-es mozdonyok kompakt méreteik és erős felépítésük miatt kiválóan alkalmasak voltak a hegyvidéki vasútvonalakra.

Szolgálati történelem

Az LNER Class K4 gőzmozdonyokat elsősorban Skócia északi részén használták, ahol a nehéz terepviszonyok különleges kihívásokat jelentettek. A mozdonyokat áruszállításra és utasszállításra használták a Skót Felföld vonalain, ahol megbízhatóságuk és erősségük gyors hírnévre tett szert. Az 1950-es évek közepéig maradtak szolgálatban, mielőtt fokozatosan kivonták őket a forgalomból az újabb dízel- és elektromos mozdonyok térnyerése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A K4 mozdonyok közül egyetlen példány maradt fenn, amelyet gondosan megőriztek. A „The Great Marquess” nevű mozdony a Nagy-Britannia különböző vasúti múzeumaiban látható, és időnként nosztalgiautakon is részt vesz. E mozdony megőrzése lehetővé teszi a történelmi vasúti technológia és az ipari örökség megismertetését a szélesebb közönséggel.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LNER Class K4 mozdony különleges helyet foglal el a vasúttörténet rajongói körében, különösen azért, mert a skót vonalakon való szereplése alatt számos helyi lakos és utas ismerte meg. Említése és bemutatása gyakori a vasúti történelmi könyvekben és kiállításokon, ráadásul számos modellvasúti gyártó is készítette el ennek a típusnak a méretarányos modelljeit. A „The Great Marquess” becenevén emlegetett mozdony különleges státuszúvá vált a nosztalgiavonatok és rendezvények világában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

LNER Class K4 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google