LNER Class P1 gőzmozdony

Az LNER Class P1 gőzmozdony egyedülálló erejével a nehéz teherforgalom ikonikus járműve volt, amely az 1920-as évek Brit vasútjain gördült végig.

Történeti háttér és gyártás

Az LNER Class P1 gőzmozdonyokat az 1920-as években fejlesztették ki, kifejezetten a nehéz teherforgalom igényeinek kielégítésére. A mozdonyok tervezését Sir Nigel Gresley, az angol London and North Eastern Railway (LNER) főmérnöke irányította. Az első mozdony, a 2393-as számú, 1925-ben készült el. A P1-es sorozat összesen két példánnyal rendelkezett, melyeket az LNER saját műhelyeiben gyártottak.

Technikai jellemzők

Az LNER Class P1 egy erőteljes gőzmozdony volt, amelyet kifejezetten teherfuvarozásra terveztek. A mozdony 2-8-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelentette, hogy két vezetőkerék, nyolc hajtott kerék és két hátsó kerék volt alatta. A gőzkazán nagy mennyiségű gőzt tudott termelni, hogy a nehéz vonatokat könnyedén mozgathassa. A maximális sebességük körülbelül 65 km/h volt, ami a tehermozdonyoknál megszokott.

Szolgálati történelem

Az LNER Class P1 mozdonyokat főként a brit szénbányákból érkező nehéz tehervonatok húzására használták. Azonban a nagy teljesítményük ellenére is csak korlátozott szolgálatot láttak el, mivel üzemanyag-fogyasztásuk és karbantartási igényük magas volt. A mozdonyokat végül 1945-ben selejtezték, miután az LNER felhagyott a sorozat alkalmazásával.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LNER Class P1 egyik példánya sem maradt fenn az utókor számára. Sem működőképes, sem nem működőképes állapotban nem léteznek. Így sem múzeumokban, sem nosztalgiavonatokban nem találhatók meg.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy csak két példány készült belőlük, az LNER Class P1 mozdonyok ismertségre tettek szert a vasútmodellezők körében. Több modellgyártó is készített kicsinyített másolatokat róluk, hogy a vasútmodellek rajongói kollekcióját gazdagítsák. Ezen kívül a mozdonyok története a vasúttörténeti könyvekben és kiadványokban is gyakran felbukkan.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-8-2
Maximális sebesség 65 km/h

Hivatkozások

További információk az LNER Class P1-ről

Képek

Források: Wikipédia, Google