LNER Class P2 gőzmozdony

Az LNER Class P2 gőzmozdony az 1930-as években hódított meg a brit vasútvonalakat, ikonikus teljesítményével és elegáns kialakításával lenyűgözve utasait.

Történeti háttér és gyártás

A LNER Class P2 gőzmozdonyt a London and North Eastern Railway (LNER) fejlesztette ki 1934-ben. A mozdonyt Sir Nigel Gresley tervezte azzal a céllal, hogy nagy sebességű és nagy teljesítményű mozdonyokat hozzon létre a nehéz skót expresszvonatok számára. A mozdonyokat kezdetben az Edinburgh és Aberdeen közötti útvonalon használták, ahol a meredek emelkedők és a nehéz terhelésű szerelvények szükségessé tették az ilyen típusú gépek alkalmazását.

Összesen hat darab P2-osztályú mozdony készült, mindegyik Darlingtonban, az LNER saját műhelyében. A hat mozdony a 2001-től 2006-os számokat kapta. A sorozatot azért készítették, hogy megfeleljen a növekvő utazási igényeknek, és helyettesítse a régebbi és kevésbé hatékony mozdonyokat a vonalon.

Technikai jellemzők

A LNER Class P2 gőzmozdonyok kétéltű elrendezésűek voltak, ami azt jelenti, hogy a mozdonyok két különálló részből álltak: a kazánból és a vezetőfülkéből. A mozdonyok 2-8-2-es tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami szokatlan volt az időszak brit mozdonyai között. Ez a kialakítás lehetővé tette a nagyobb stabilitást és húzóerőt.

A P2-osztályú mozdonyokat a legjobb anyagokkal és technológiával szerelték fel. A gőzgépek háromhengeres kialakításúak voltak, ami simább és hatékonyabb működést biztosított. A maximális sebességük körülbelül 170 km/óra volt, ami rendkívül gyorsnak számított abban az időben.

Szolgálati történelem

A LNER Class P2 mozdonyok az 1930-as években kezdték meg szolgálatukat, elsősorban Skócia területén. Elsődleges feladatuk az Edinburgh–Aberdeen vonalon a gyorsvonatok vontatása volt. Az 1930-as évek végére azonban a mozdonyokat átalakították A2/2-osztályú mozdonyokká, hogy jobban megfeleljenek a változó szükségleteknek és karbantartási követelményeknek. Az átalakítások ellenére a mozdonyok hatékonyan szolgáltak, amíg végül kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos egyik eredeti LNER Class P2 mozdony sem maradt fenn. Az összes példányt lebontották vagy átalakították az évek során. Azonban az A1 Steam Locomotive Trust jelenleg egy új, autentikus LNER Class P2 mozdonyt épít, amit a skót expresszvonatok szolgálatához használnak majd. Ez a projekt a történelmi vasút iránti rajongás egyik fontos példája.

Érdekességek és kulturális hatás

A LNER Class P2 mozdonyok a nagy gőzmozdonyok ikonikus példái közé tartoznak, és a vasúttörténelem rajongói körében nagy népszerűségnek örvendenek. Számos modellvasúti gyártó készítette el a P2-osztály méretarányos változatait. Ezek a modellek a hobbi- és gyűjtőkörökben is nagyon keresettek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-8-2
Maximális sebesség 170 km/óra
Gyártási év 1934
Példányszám 6

Hivatkozások

LNER Class P2 – Wikipedia

Képek

Források: Wikipédia, Google