LNER Class V2 gőzmozdony

Az LNER Class V2 gőzmozdony a brit vasutak hőskorában tündökölt, lenyűgöző teljesítményével és megbízhatóságával a nehéz tehervonatok élén.

Történeti háttér és gyártás

A LNER Class V2 gőzmozdonyt Sir Nigel Gresley tervezte, és a London and North Eastern Railway (LNER) számára készült. A V2-es sorozat fejlesztésének oka az volt, hogy szükség volt egy közepes méretű, univerzális gőzmozdonysorozatra, amely képes volt mind személy-, mind teherszállítási feladatok ellátására. Az első mozdonyt 1936-ban gyártották.

A gyártást a Darlington és Doncaster mozdonygyárakban végezték. Az LNER Class V2 sorozatból összesen 184 darabot készítettek, és ezek az egyesült királysági vasúttársaságoknál, különösen az LNER-nél álltak szolgálatban. A mozdonyok főként a nehéz expressz szállítások során váltak elismertté.

Technikai jellemzők

A LNER Class V2 mozdonyok gőzmeghajtású gépek voltak. Háromhengeres kialakításuk hozzájárult a hatékonyabb teljesítményhez és a simább működéshez. A mozdonyok tengelyelrendezése 2-6-2 volt, amely lehetővé tette számukra a nagy sebességek elérését, ugyanakkor megfelelő stabilitást és kapaszkodási képességet biztosított. Az így kialakított mozdony maximális sebessége 100 mérföld/óra (kb. 161 km/h) volt.

A V2 mozdonyok különlegessége, hogy a középső henger a két külső henger között helyezkedett el, amely lehetővé tette a kompakt és hatékony hajtásrendszert. Továbbá, a mozdonyok kiemelkedő teljesítménye tette őket alkalmassá a nagy sebességű és nehéz terhelésű vonatok gépi vontatására. A karakterisztikájuk miatt széleskörűen használták őket mind a személy-, mind a teherszállításban.

Szolgálati történelem

A V2 mozdonyok az Egyesült Királyság vasúthálózatán széles körben tevékenykedtek. Legfőképp az LNER, majd később a British Railways alatt szolgáltak. Főleg a fővonalakon, hosszú távolságú expressz vonatoknál és nehéz, gyors áruszállításokban alkalmazták őket. Az 1960-as évek végéig, a dízelmozdonyok bevezetéséig aktívan közlekedtek.

Bár népszerűek voltak és kiváló teljesítményt nyújtottak, a gőzmozdonyok korszakának végével a V2-es sorozatot is fokozatosan kivonták a forgalomból. Az utolsó hivatalos működési évek 1966 és 1967 voltak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A LNER Class V2 mozdonyok közül egyetlen egy példány maradt fenn: a 4771-es vagy 60800-as számú „Green Arrow” nevű mozdony. Ez jelenleg múzeumi körülmények között található meg az Egyesült Királyságban. A mozdonyt a National Railway Museum őrzi Yorkban.

A „Green Arrow” nemcsak bemutatásra került, hanem nosztalgiavonatok részeként is látható volt, így megőrizte történelmi jelentőségét és kulturális értékét.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A LNER Class V2 mozdonyokat a „Green Arrow” név alatt is ismerik, mely népszerűvé vált a vasútrajongók körében.
  • A mozdonyok híresek voltak munkabírásukról és megbízhatóságukról, különösen a nagy sebességű személyszállításban szerzett érdemeik miatt.
  • A modellvasút-gyártók is szívesen reprodukálták a V2-es sorozatot, így a modellezés szerelmesei is találkozhatnak vele.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Gyártási év 1936
Tengelyelrendezés 2-6-2
Maximális sebesség 161 km/h

Hivatkozások

LNER Class V2 Wikipedia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google