LNER Class Y1 dízelmozdony

Az LNER Class Y1 dízelmozdony a 20. század elején jelent meg, lehetővé téve a vasutak számára a hatékonyabb és környezetbarátabb üzemeltetést a gőzmozdonyokhoz képest.

Történeti háttér és gyártás

A Londoni és Észak-keleti Vasúttársaság (LNER) 1925-ben indította el az LNER Class Y1 dízelmozdony gyártását. Az innovatív típus célja a korabeli gőzmozdonyok hatékonyabb dízelváltozatának kifejlesztése volt, amely alkalmas a kisebb ipari és állomási manőverezési feladatokra. Az Y1-eseket a Sentinel-Cammell vállalat gyártotta. A gyártás a brit vasúti ipar egyik fontos állomásának helyszínén, Derbyben történt. Az LNER megrendelése alapján összesen 12 darab ilyen mozdony készült el.

Technikai jellemzők

Az LNER Class Y1 dízelmozdony dízel meghajtású jármű volt, amely a korai dízelkísérletek sorába illeszkedett. A mozdony egyedülálló kialakításával és Sentinel 0-4-0 gőzmozdonyok alapjaira építve, a dízelmotor egy függőleges kazán köré volt elhelyezve. Ez a típus nem a sebességre, hanem a manőverezhetőségre és a hatékonyságra volt optimalizálva. A dízelmotor teljesítménye körülbelül 60 lóerő volt, amely elegendő volt az állomási és ipari területeken történő mozdonyvezérlési feladatok ellátására.

Szolgálati történelem

Az LNER Class Y1 mozdonyok elsősorban az LNER hálózatán belül, kisebb, helyi vonatok továbbítására és ipari területeken történő manőverezésre voltak használatosak. Az építést követően ezek a mozdonyok bizonyították, hogy a dízelmeghajtás alkalmas alternatíva a hagyományos gőzmozdonyokkal szemben a kisebb igénybevételt jelentő feladatoknál.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnálatos módon egyetlen példány sem maradt fenn az LNER Class Y1 mozdonyokból. A típus valamennyi darabját selejtezték vagy lebontották annak idején, így ma már nem találkozhatunk velük múzeumokban.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Bár az LNER Class Y1 nem volt széles körben elterjedt vagy hosszú ideig használt modell, szerepe jelentős az ipari dízelmozdonyok fejlődésében.
  • A típus a rajongók körében ismert, de nem vált a vasúti modellezés kiemelt darabjává.

Műszaki adatlap

Járműtípus Dízelmozdony
Meghajtás Dízel
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1925
Teljesítmény 60 lóerő

Hivatkozások

További információ az LNER Class Y1 dízelmozdonyról

Képek

Források: Wikipédia, Google