LNER Class Y10 gőzmozdony

Az LNER Class Y10 gőzmozdony egy különleges szereplője volt a vasúti történelemnek, mely hatékonyan szolgálta a brit ipari forradalom fejlődését és a vasúthálózat bővülését.

Történeti háttér és gyártás

A LNER Class Y10 gőzmozdonyokat az 1930-as években fejlesztették ki, hogy kielégítsék a London and North Eastern Railway (LNER) specifikus igényeit. A fejlesztés oka az volt, hogy szükség volt hatékony és megbízható manőverező mozdonyokra, amelyek képesek voltak kezelni az állomási és ipari feladatokat. Az építést a Sentinel Wagon Works végezte Shrewsbury-ben, az Egyesült Királyságban. Összesen 2 példány készült el, amelyeket az LNER állított szolgálatba.

Technikai jellemzők

A LNER Class Y10 gőzmozdonyok műszakilag egyszerű, de megbízható járművek voltak. A mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, amelyet egy vertikális gőzkazán táplált. A hajtáslánc egy kettős forgattyústengelyes rendszerrel működött. Tengelyelrendezése 0-4-0 volt, ami azt jelentette, hogy négy hajtott tengelye volt és nem rendelkezett kormányzott vagy vezető tengelyekkel. Az ilyen kialakítás különösen hasznos volt a szűk állomási területeken történő manőverezéshez. A mozdonyok maximális sebessége korlátozott volt, mivel elsősorban rövid távolságokra tervezték őket. A szolgálati hatótávolságot az üzemanyagellátás korlátozta, ezért főként ipari vagy állomási feladatokra használták őket.

Szolgálati történelem

A LNER Class Y10 mozdonyokat az LNER hálózatán belül alkalmazták, ahol állomási tolatási és ipari vontatási feladatokat láttak el. Bár a mozdonyok nem értek el kiemelkedő teljesítményt, tartósságuk és könnyű kezelhetőségük miatt népszerűek voltak a helyi vasúti személyzet körében. A mozdonyokat az 1950-es évek közepére fokozatosan vonták ki a forgalomból, amikor a dízelmozdonyokkal kezdte őket az LNER helyettesíteni.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Jelenleg nem ismert, hogy bármely LNER Class Y10 mozdony megőrzésre került volna. Nincs nyilvántartott példány múzeumokban vagy nosztalgikus vasúti eseményeken. A mozdonyok többsége selejtezésre került a szolgálatból való kivonásukat követően.

Érdekességek és kulturális hatás

Annak ellenére, hogy a LNER Class Y10 mozdonyok nem váltak ikonikus járművekké, a vasúti entuáziszták körében még mindig érdeklődés övezi őket. Modellvasúti körökben is kevéssé elterjedt a típus, és nem készült belőle széles körben elérhető modell. Mivel csak korlátozott példányszámban álltak rendelkezésre, a vasúttörténeti gyűjtők és kutatók számára különleges jelentőséggel bírhatnak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google