Történeti háttér és gyártás
A LNER Peppercorn Class A1 gőzmozdonyt az 1940-es évek végén fejlesztették ki az Egyesült Királyságban. A típus megalkotása az igények növekedésére adott válasz volt, amely a második világháború után jelentkezett. A mozdonyt Arthur H. Peppercorn tervezte, aki az LNER (London and North Eastern Railway) vezető tervezője volt. A gyártás 1948-ban kezdődött meg, a brit vasúti közlekedés nemzeti újjáépítésének részeként.
Az A1 osztályt kifejezetten a gyors személyszállító vonatok számára tervezték. A gyártás összesen 49 példányt eredményezett, amelyeket a Doncaster és Darlington üzemeiben állítottak elő.
Technikai jellemzők
A LNER Peppercorn Class A1 gőzmozdonyok a kor mérnöki csúcsteljesítményét képviselték. Gőzhajtású rendszerrel működtek, amelyet egy 250 psi (font per négyzethüvelyk) nyomású kazán táplált. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 100 mérföld/órát (kb. 160 km/h), ami akkoriban kimagasló teljesítmény volt.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Teljesítmény: 250 psi
- Méretek: Hossz 21 méter
- Tengelyelrendezés: 4-6-2, ez a pacific típusú elrendezés
Szolgálati történelem
A mozdonyt főként a Nagy-Britannia keleti partvidékén használták, ahol a London és Edinburgh közötti expressz vonatok élén szolgáltak. Az A1 osztály általában megbízhatóan teljesített, azonban az 1960-as évek végére a dízelmozdonyok megjelenése miatt fokozatosan kivonták őket a forgalomból.
A mozdonyok többségét 1966 és 1966 között selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A LNER Peppercorn Class A1 mozdonynak egyetlen megmaradt példánya létezik, a 60163-as Tornado néven ismert darab. Ezt a gőzmozdonyt modern anyagok felhasználásával építették újra, 2008-ban, hogy a régi mozdonyok élményét megőrizzék. A Tornado nosztalgiavonatokon és különleges utazások alkalmával ma is szolgál, Nagy-Britannia különböző részein.
Érdekességek és kulturális hatás
A LNER Peppercorn Class A1 mozdonyok híresek voltak elegáns megjelenésükről és gyorsaságukról. A modern korban a 60163 Tornado közönségkedvenc lett, amit a médiában is gyakran emlegetnek. Modellvasúti változatokat számos gyártó kínál, így a vasúti modellezés szerelmesei is élvezhetik a mozdony egyedi stílusát.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Maximális sebesség | 100 mérföld/óra (kb. 160 km/h) |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Gyártás kezdete | 1948 |
Gyártott példányszám | 49 |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Peppercorn_Class_A1
Képek
Források: Wikipédia, Google