LNER Thompson Class B1 1264 gőzmozdony

Az LNER Thompson Class B1 (6)1264 gőzmozdony a brit vasúttörténet ikonikus darabja, amely sokoldalúságával és megbízhatóságával vált népszerűvé a középkategóriás tehervonatok és személyszállítás területén.

LNER Thompson Class B1 (6)1264 gőzmozdony

Történeti háttér és gyártás

A LNER Thompson Class B1 (6)1264 gőzmozdony 1947-ben került gyártásra a brit vasúti hálózat számára. Ezt a típusú mozdonyt Edward Thompson tervezte a London and North Eastern Railway (LNER) részére, hogy kielégítse a második világháború utáni növekvő személy- és teherszállítási igényeket. A B1 mozdonyok kiválóan alkalmasak voltak vegyes forgalomra, azaz személy- és tehervonatok vontatására egyaránt. A gyártás során összesen körülbelül 410 darab készült el, a fő gyártási helyszínek között szerepeltek a Darlington és a Gorton üzemek.

Technikai jellemzők

A LNER Thompson Class B1 (6)1264 technikailag egy gőzmozdony, amely szén és víz használatával állítja elő a szükséges gőzt a hajtásrendszer működtetéséhez. Maximális sebessége körülbelül 85 mérföld per óra (136 km/h), a tengelyelrendezése pedig 4-6-0. Ez az elrendezés hatékony erőátvitelt és stabilitást biztosít, különösen a hosszabb útvonalakon. A mozdony méretei a következőképpen alakulnak: teljes hossza kb. 19,8 méter, magassága pedig körülbelül 4 méter. A mozdonyt főként a másodosztályú kocsikhoz tervezték, továbbá nem rendelkezik modern felszereltségekkel, mint például klíma vagy automata ajtók.

Szolgálati történelem

A LNER Thompson Class B1 sorozatot széles körben alkalmazták az Egyesült Királyság vasúti hálózatán a vegyes személy- és tehervonatok mozgatására. A 61264 kifejezetten a jól ismert East Coast Main Line vonalán üzemelt, és a modernizációk ellenére sikeresen megőrizte eredeti szerkezetét. A mozdonyokat 1967-ben vonták ki fokozatosan a forgalomból, helyüket a modernebb dízel- és villanymozdonyok vették át.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 61264-es számú mozdony ma is létezik, és a Nagy-Britanniában található North Yorkshire Moors Railway-n üzemel nosztalgia járatok keretében. Szépen karbantartott állapotban van, és a látogatók számára lehetőség nyílik megtekinteni és utazni vele egyaránt.

Érdekességek és kulturális hatás

A LNER Thompson Class B1 mozdonyok közül néhány modellezők körében is népszerű, különösen a 61264, amely gyakran jelenik meg modellvasúti méretarányos változatokban. A mozdony nemcsak a vasútrajongók, hanem a történelmi vasúti filmek és dokumentumfilmek készítői között is kedvelt, ahol a brit ipari forradalom utáni vasúti fejlődést ábrázolják.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Maximális sebesség 85 mph (136 km/h)
Tengelyelrendezés 4-6-0
Hossz 19.8 méter
Magasság 4 méter

Hivatkozások

LNER Thompson Class B1 (6)1264 a Wikipédián1264)

Képek

Források: Wikipédia, Google