LNER Thompson Class B1 gőzmozdony

Az LNER Thompson Class B1 gőzmozdony a vasúttörténet egyik ikonikus alakja, amely a brit vasutak aranykorát idézi meg megbízhatóságával és sokoldalúságával.

Történeti háttér és gyártás

A LNER Thompson Class B1 gőzmozdony egy fontos része volt az Egyesült Királyság vasúttörténetének. Az LNER (London and North Eastern Railway) vasúttársaság által rendelt meg a II. világháború alatt. Kifejlesztésére az igény azért merült fel, mert szükség volt egy középkategóriás, de hatékony gőzmozdony-típusra, amely a közepes távolságú személy- és tehervonatok húzására is alkalmas volt.

Az eredeti tervek kidolgozása Edward Thompson nevéhez fűződik. A gyártás 1942-ben kezdődött, és egészen 1952-ig tartott, ami a második világháború alatti és utáni időszakra esett. Ebben az időszakban összesen 410 darab B1 mozdony készült. A gyártás több helyszínen zajlott, beleértve a Doncaster, Darlington és a North British Locomotive gyárakat is. A mozdonyok elsődleges megrendelője az LNER volt, és nem készült export példány ebből a típusból.

Technikai jellemzők

A LNER Thompson Class B1 gőzmozdony műszaki szempontból is lenyűgöző volt. A mozdony meghajtását gőz biztosította, ami abban az időben a legelterjedtebb technológia volt. A B1 osztályú mozdonyok teljesítménye jelentős volt, a gőzdugattyúik által szolgáltatott erő a közepes és nagyobb méretű vonatok mozgatására is elegendőnek bizonyult.

Jellemzők

Tengelyelrendezés: 4-6-0
Maximális sebesség: 85 mph (kb. 137 km/h)
Hossz: 62 láb 6 hüvelyk (kb. 19,05 méter)
Teljesítmény: körülbelül 26,120 font vonóerő
Kazánnyomás: 225 psi
Tengelytáv: 45 láb 7½ hüvelyk (kb. 13,9 méter)

A mozdonyok egyszerű, de robusztus felépítése tette őket megbízhatóvá és könnyen karbantarthatóvá. Képes volt különböző típusú vonatokkal megbirkózni, így a vasúttársaságok rugalmasan alkalmazhatták különböző feladatokhoz.

Szolgálati történelem

A B1 gőzmozdonyok főként az Egyesült Királyságban szolgáltak, és sokféle vonatot húztak, beleértve a személyszállító és tehervonatokat is. Különösen népszerűek voltak a keleti partvidék vasútvonalain. Az 1950-es és 60-as években ezek a mozdonyok meghatározó szereplői voltak a brit vasúti forgalomnak.

A 1960-as évek végén a gőzmozdonyokat széles körben elkezdték kivonni a forgalomból, ahogyan a dízelmozdonyok elterjedése növekedett. A B1 típusú mozdonyokat 1967-ben kezdték el fokozatosan kivonni a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Napjainkig több B1 mozdony is fennmaradt, közülük több is megtekinthető múzeumokban vagy részt vesz nosztalgiautakon. A 61306-os számú példány, más néven „Mayflower”, az egyik legismertebb megmaradt B1, mely működőképes állapotban van és gyakran részt vesz különböző brit nosztalgiautakon.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LNER Thompson Class B1 mozdonyok fontos szerepet játszottak a brit vasúti kultúrában, és számos modellvasút-gyártó is készített róluk méretarányos változatokat. Ezek a mozdonyok sok rajongó szívébe belopták magukat, ami a múzeumi kiállítások és nosztalgiautak népszerűségét is mutatja.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Thompson_Class_B1

Képek

Források: Wikipédia, Google