Történeti háttér és gyártás
A LNER Thompson/Peppercorn Class K1 gőzmozdony a brit vasúttörténet egyik fontos járműve, melyet 1949-ben kezdtek gyártani. A mozdonyt a London and North Eastern Railway (LNER) megrendelésére fejlesztették ki, hogy megbízható és hatékony járműveket biztosítson az ipari és személyszállítási igények kiszolgálására. A mozdonyokat Arthur H. Peppercorn tervezte, aki az LNER főmérnöke volt. A gyártást a North British Locomotive Company végezte Glasgow-ban, Skóciában. Összesen 70 ilyen mozdony készült, melyeket később a British Railways is alkalmazott a nemzeti vasúti rendszer részeként.
Technikai jellemzők
A K1 osztályú mozdony gőzhajtású volt, ami akkoriban a legelterjedtebb meghajtási forma volt. Kerekes elrendezése 2-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy elöl két kisebb vezetőkerékkel, középen hat hajtókerékkel, és hátul nincsenek kerekek. A mozdony teljesítménye és kialakítása lehetővé tette, hogy nagy sebességgel és megbízhatóan működjön különféle vonali szolgáltatások során. A maximális sebessége körülbelül 110 km/h volt. Az ilyen típusú mozdonyoknál fontos szempont volt a tartósság és a karbantarthatóság, így a K1-et úgy tervezték, hogy ezeknek a kritériumoknak megfeleljen.
Szolgálati történelem
A LNER Thompson/Peppercorn Class K1 mozdonyokat széles körben használták a brit vasúthálózaton, különösen nehéz tehervonatok és vegyes forgalmú vonatok vontatására. A mozdonyok több évtizeden keresztül aktív szolgálatban álltak, mielőtt fokozatosan kivonták volna őket a forgalomból a dízel és elektromos mozdonyok térnyerésével. A kivonásuk az 1960-as évek végén és az 1970-es évek elején történt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Szerencsére a K1 osztályból egy példány fennmaradt: a No. 62005 számú mozdony. Ez a jármű nosztalgiavonatokban is közlekedik, és a North Yorkshire Moors Railway vasúti múzeumában található. A mozdony jelenlegi állapotát a múzeum rendszeresen karbantartja és üzemképes állapotban tartja, ami lehetővé teszi, hogy időről időre nosztalgiautazásokon vegyen részt.
Érdekességek és kulturális hatás
A K1 osztályú mozdonyok az Egyesült Királyság vasúti történelmének emblematikus képviselői. Az ilyen típusú mozdonyok gyakran szerepeltek modellvasutakban is, és elterjedtek a vasúti rajongók körében különféle méretarányban. A modellgyártók közül többen is piacra dobtak ilyen mozdonyokat, ami tovább növelte a jármű népszerűségét a vasúti modellezők körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Thompson/Peppercorn_Class_K1
Képek
Források: Wikipédia, Google