LNWR 1400 Class gőzmozdony

Az LNWR 1400 Class gőzmozdony a 20. század elején meghatározó szerepet játszott az angol vasúti közlekedés fejlődésében, különösen az észak-angliai vonalakon.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR 1400 Class gőzmozdony a London and North Western Railway (LNWR) számára készült 1903-ban. A mozdonyt Charles Bowen-Cooke tervezte kifejezetten azzal a céllal, hogy az LNWR hálózatán javítsa a személy- és tehervonati szolgáltatásokat. Amozdonyt a Wolverton Works műhelyeiben gyártották, és összesen 30 példány készült belőle.

Technikai jellemzők

Az LNWR 1400 Class gőzmozdony egy 2-4-2T tengelyelrendezésű jármű volt, amely gőzhajtással működött. Ez a kialakítás különösen hatékonynak bizonyult a kisebb személyvonatok és vegyes vonatok vontatására. A mozdony maximális sebessége körülbelül 75 km/h volt, ami a korabeli szabványok szerint gyorsnak számított. A mozdony méretei közé tartozott a mérsékelt hossz és a modell számára jellemző kompakt kialakítás, mely lehetővé tette a könnyű manőverezést a zsúfolt vasúti pályaudvarokon is.

Szolgálati történelem

Az LNWR 1400 Class gőzmozdonyokat főként az Egyesült Királyságban használták, különösen az LNWR vonalain. A mozdonyok hosszú éveken át megbízhatóan szolgálták a vasúttársaságot, amíg a modernizáció és a gőzmozdonyok fokozatos kivonása szükségessé nem vált. Az 1400 Class mozdonyok egy része az 1930-as évek végéig szolgálatban maradt, majd fokozatosan kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LNWR 1400 Class mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt meg a mai napig. A korabeli gőzmozdonyok közül sokat leselejteztek vagy átalakítottak, és nem maradtak múzeumi darabként belőlük.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LNWR 1400 Class gőzmozdonyok nem maradtak fenn az utókornak fizikailag, a mozdonyok modellvasúti reprodukciói népszerűek voltak a vasútmodellezési közösségben. Az LNWR színei és jellegzetes kialakítása miatt sok modellgyártó készített méretarányos verziókat ezekből a mozdonyokból, így a rajongók ma is találkozhatnak velük a modellvasutak univerzumában.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-4-2T
Maximális sebesség 75 km/h
Példányszám 30

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google