LNWR Class C gőzmozdony

Az LNWR Class C gőzmozdony az 1890-es évek ikonikus brit járműveként feledhetetlen szolgálatot tett, a korabeli vasúti közlekedés meghatározó alakjaként.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Class C gőzmozdonyt a London and North Western Railway (LNWR) rendelte meg, hogy kielégítse a növekvő személyszállítási igényeket. A mozdonyokat George Whale tervezte, aki a vasúttársaság főmérnöke volt. Az első példányok 1904-ben készültek, és ez a modell a korábbi LNWR Precedent Class evolúciójaként szolgált. A gyártás az LNWR Crewe-i műhelyében történt, amely a korszak egyik legjelentősebb vasúti gyártóközpontja volt. A Class C gőzmozdonyokat elsősorban a közepes távolságú személyszállító vonatok húzására tervezték.

Technikai jellemzők

Az LNWR Class C gőzmozdony egy hagyományos gőzhajtású jármű volt. A mozdony teljesítménye nagymértékben függött a kazán hatékonyságától és a gőznyomás mértékétől. A mozdony 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy négy hajtott kerékpár és négy frontkerekes kerékpár volt. A maximális sebességet és hatótávolságot a mozdony gőztermelési kapacitása határozta meg.

Szolgálati történelem

Az LNWR Class C mozdonyokat főként az Egyesült Királyságban használták. Elsődleges feladatuk a közepes távolságú személyvonatok vontatása volt a London és más nagyobb városok közötti útvonalakon. Ezek a mozdonyok komoly szerepet játszottak a brit vasúti közlekedésben a 20. század elején. A különböző átépítések során néhány jármű modernizálásra került, de végül a technológiai fejlődés és az új típusú mozdonyok megjelenése miatt kivonták őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, az LNWR Class C mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn napjainkra. Emiatt nem találhatók múzeumokban vagy nosztalgia vasúti programok keretén belül. Azonban a vasúti történészek és a gőzmozdonyok rajongói gyakran említik ezt a típust a brit vasúti történelem jelentős szereplői között.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LNWR Class C mozdonyok nem maradtak fenn, hatásuk még mindig érezhető. Modellezők és vasúttörténeti kiadványok gyakran foglalkoznak ezzel a típussal. A korabeli vasúti magazinok és könyvek gyakran bemutatták a Class C mozdonyokat, mint a technológiai fejlődés egyik képviselőjét a 20. század elején.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1904
Tengelyelrendezés 4-4-0

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNWR_Class_C

Képek

Források: Wikipédia, Google