Történeti háttér és gyártás
Az LNWR Class G2 gőzmozdonyt a London and North Western Railway (LNWR) készítette az 1920-as évek elején, konkrétan 1921-ben. A G2 mozdonyok azért jöttek létre, hogy erősítsék a teherszállító kapacitást a brit vasutakon, mivel növekvő igény mutatkozott a hatékony és erős tehervonatok iránt. A mozdonyok tervezését Charles Bowen Cooke irányította. Az LNWR Crewe-i üzemében építették őket, amely híres volt az akkoriban alkalmazott korszerű technológiájáról. A gyártási időszak során összesen 60 darab G2 mozdony készült.
Technikai jellemzők
Az LNWR Class G2 egy gőzmozdony, amely a 0-8-0 tengelyelrendezésű kialakítást követte. Ez a típus nem volt kifejezetten gyors, sokkal inkább a nagy vonóerő és a szilárd teljesítmény jellemezte a teherszállítmányok kezelésében. A gőzmeghajtású mozdonyoknál a kazánnyomás 175 psi körül mozgott, és a mozdony maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt. A hosszúsága 18,5 méter, a magassága pedig 3,96 méter. A mozdonyok főként nyitott légkörű fülkével rendelkeztek, amely akkoriban megszokott volt a tehervonatoknál.
Szolgálati történelem
A G2 mozdonyokat főként az Egyesült Királyság területén alkalmazták, és a London and North Western Railway üzemeltette őket. Elsősorban teherszállításra használták őket, ahol kimagaslóan jól teljesítettek. A szolgáltatási élettartamuk az 1930-as évek végéig terjedt, amikor is a dízelmozdonyok fokozatos bevezetése miatt kezdték kivonni őket a forgalomból. A G2 mozdonyok jó hírnévnek örvendtek megbízhatóságuk miatt, így a visszavonásuk után is sokáig emlegették őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a G2 mozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn teljes formájában. Azonban több alkatrésze megmentésre került különféle múzeumok és vasúttörténeti gyűjtemények részére. Bár működőképes állapotban nem állítottak helyre egyetlen ilyen mozdonyt sem, a vasúttörténet kedvelői még mindig nagy érdeklődéssel tekintenek vissza a G2 sorozatra.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LNWR Class G2 nem csak a brit vasúti közlekedés történetében, hanem a modellvasúti világban is ismertté vált. Több modellgyártó is készített kicsinyített mását az évek során, ami hozzájárult a mozdony örökségének fenntartásához. A vasútrajongók körében ma is nagy becsben tartják a G2 modelleket azok részletgazdagsága és történelmi jelentősége miatt.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1921 |
Tengelyelrendezés | 0-8-0 |
Maximális sebesség | 65 km/h |
Hosszúság | 18,5 méter |
Magasság | 3,96 méter |
Kazánnyomás | 175 psi |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google