LNWR George the Fifth Class gőzmozdony

Az LNWR George the Fifth Class gőzmozdony a 20. század elején meghatározó szereplője volt az angol vasúttörténet aranykorának, híres megbízhatóságáról és teljesítményéről.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR George the Fifth Class gőzmozdonyokat az angol London and North Western Railway (LNWR) fejlesztette ki és gyártotta. Az első példány 1910-ben készült el. A mozdonyok célja az volt, hogy nagy teljesítményű személyszállító vonatokhoz használják őket a brit vasúthálózaton, kielégítve ezzel a növekvő utasforgalmi igényeket.

A tervező George Whale volt, és a típus a nevét is róla kapta. Az LNWR Crewe-i műhelyei végezték a gyártást. Összesen 90 darab készült ebből a mozdonytípusból.

Technikai jellemzők

A George the Fifth Class gőzmozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezésűek voltak. A hajtóművet kettős, nagy nyomású hengerek biztosították, amelyek gőzzel működtek. Az ilyen típusú mozdonyok maximális sebessége körülbelül 120 km/h volt, ami kiemelkedőnek számított a korszakban.

A mozdonyok hossza körülbelül 18 méter volt, és a klasszikus brit gőzmozdonyok esztétikai jegyeit viselték magukon. A hajtókerék átmérője 2 méter körül volt, ami hozzájárult a nagy sebesség eléréséhez.

Szolgálati történelem

A George the Fifth Class mozdonyok főként személyszállító vonatok élén szolgáltak, különösen a fontosabb vonalakon, például London és Manchester között. A mozdonyokat az LNWR, majd később a London, Midland and Scottish Railway (LMS) üzemeltette a brit vasúthálózaton.

1930-as évek végére a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, mivel újabb és fejlettebb modellek váltották fel őket. Az utolsó példányokat a második világháború után selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a George the Fifth Class mozdonyokból egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban. A típusból nem található meg darab múzeumban sem, így azok fizikailag nem tekinthetők meg napjainkban.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a George the Fifth Class mozdonyok nem maradtak fenn, modellezők és vasútmodellek szerelmesei körében népszerűek. Számos modellvasúti gyártó készített kicsinyített verziókat ezekről a mozdonyokról, amelyek a brit vasúti történet kedvelői között keresettek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 120 km/h
Gyártási év 1910
Példányszám 90 darab

Hivatkozások

További információ

Képek

Források: Wikipédia, Google