Történeti háttér és gyártás
Az LNWR Improved Precedent Class, más néven a „Jumbo” mozdonyok, az 1880-as évek végén jelentek meg Angliában. A London and North Western Railway (LNWR) megrendelésére készültek, hogy kielégítsék a növekvő személyszállítási igényeket. A mozdonytervezést F. W. Webb, az LNWR főmérnöke vezette. Az első ilyen típusú mozdony 1887-ben került ki a gyártósorról, és egészen 1901-ig folyt a gyártás. Összesen 166 darabot építettek ebből a típusból.
Technikai jellemzők
A LNWR Improved Precedent Class gőzmozdonyok a 2-4-0 tengelyelrendezéssel készültek, ami azt jelenti, hogy két első futókereket két hajtott kerék követte. Ez a kialakítás kiváló stabilitást és sebességet biztosított. A mozdonyok gőzüzeműek, és úgy tervezték őket, hogy képesek legyenek akár 75 km/h sebesség elérésére is. A kazánjuk körülbelül 1,26 méter átmérőjű volt, és viszonylag nagy, 1,78 méter magas hajtott kerekekkel rendelkeztek.
- Hajtásrendszer: Gőz
- Maximális sebesség: 75 km/h
- Hajtott kerék átmérője: 1,78 méter
- Tengelyelrendezés: 2-4-0
Szolgálati történelem
Az LNWR Improved Precedent Class mozdonyai elsősorban az Egyesült Királyság belső útvonalain teljesítettek szolgálatot, hozzájárulva a személyszállítás és az áruforgalom növekedéséhez. A mozdonyok megbízhatóak és hatékonyak voltak, és több évtizedig üzemeltek. Az utolsó ilyen típusú mozdonyt az 1930-as években vonták ki a forgalomból, ami egybeesett a gőzmozdonyok fokozatos lecserélésével korszerűbb dízel- és elektromos mozdonyokra.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A számos legyártott példány közül sajnos csak egyetlen mozdony, a „Hardwicke” maradt fenn. Jelenleg a Nemzeti Vasúti Múzeumban tekinthető meg, Yorkban, Angliában. A „Hardwicke” egykori legendás sebességi rekordokat is felállított, különösen az 1895-ös „Races to the North” versenyen, amikor átlagosan 109,8 km/h sebességet ért el.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LNWR Improved Precedent Class mozdonyokat a köznyelvben „Jumbónak” is nevezték, ami utalhat a mozdonyok impozáns méretére és erejére. Ezek a mozdonyok nagy népszerűségnek örvendtek a modellvasút-rajongók körében is, hiszen számos méretarányos modell készült róluk.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Tengelyelrendezés | 2-4-0 |
Maximális sebesség | 75 km/h |
Hajtott kerék átmérője | 1,78 méter |
Hivatkozások
LNWR Improved Precedent Class Wikipedia oldal
Képek
Források: Wikipédia, Google