LNWR Prince of Wales Tank Class gőzmozdony

Az LNWR Prince of Wales Tank Class gőzmozdony a 20. század elején vált népszerűvé, kiemelkedően megbízható teljesítményéért és sokoldalúságáért, amikor az ipari forradalom lendületet adott a vasúti közlekedés fejlődésének.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Prince of Wales Tank Class gőzmozdonya a London and North Western Railway (LNWR) vasúttársaság által került kifejlesztésre 1910-ben. A mozdonyokat azzal a céllal tervezték, hogy kielégítsék a növekvő elővárosi és távolsági személyszállítás iránti igényeket. A mozdonyokat a Crewe vasúti műhelyekben gyártották, amelyek akkoriban az egyik legfontosabb brit vasúti központként működtek.

A tervezés fő szempontja az volt, hogy egy erős, mégis gyors és hatékony mozdonyt hozzanak létre, amely képes kezelni a forgalmas elővárosi vasútvonalakat. A megrendelők között az LNWR volt, amely az Egyesült Királyság egyik legnagyobb és legbefolyásosabb vasúttársasága volt abban az időben. A teljes gyártási időszak alatt számos ilyen mozdonyt gyártottak, amelyek közül sok a brit vasúti hálózaton működött.

Technikai jellemzők

Az LNWR Prince of Wales Tank Class mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak, amit a korszakra jellemző hengeres kazán biztosított. A mozdonyok kialakítása a 4-6-2 tengelyelrendezést követte, amely a stabilitást és a sebességet szolgálta. A maximális sebessége elérte a 100 km/h-t, ami akkoriban kiemelkedő teljesítményt jelentett.

A mozdonyok hossza és a tengelytáv terén a kompakt, mégis erős kialakítást célozták meg. Az utasteret nem alakították ki, mivel a mozdonyok nem személyszállítóak voltak. A futómű és fékrendszer modern megoldásokat alkalmazott, amelyek segítették a biztonságos üzemeltetést. A mozdonyok vezérlése kézi működtetésű volt, ami akkoriban a szabványos megoldásnak számított.

Szolgálati történelem

Az LNWR Prince of Wales Tank Class mozdonya főként az Egyesült Királyságban szolgált, ahol a London és környéki elővárosi vasútvonalakon, valamint távolsági forgalomban használták. A mozdonyok teljesítménye erőteljesen hozzájárult a vasúti közlekedés hatékonyságának növeléséhez abban az időszakban, amikor a vasút volt az egyik legfontosabb közlekedési eszköz.

Szolgálatuk során a mozdonyokat több alkalommal is átalakították, hogy megfeleljenek a változó igényeknek és technológiai fejlődésnek. Bár nem voltak hírhedtek balesetekről, a technológia fejlődése és az újabb mozdonyok megjelenése fokozatosan a kivonásukhoz vezetett. A mozdonyok többségét az 1940-es és 1950-es években selejtezték le.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a LNWR Prince of Wales Tank Class mozdonyaiból nem maradt fenn megőrzött példány. Sem működőképes, sem múzeumi darab nem található, így nosztalgiavonatokban sem vesznek részt. Ebből kifolyólag a vasúti rajongók számára csak a korabeli dokumentumok és fényképek nyújtanak betekintést a típus történetébe.

Érdekességek és kulturális hatás

Az LNWR Prince of Wales Tank Class mozdonya a maga idejében népszerűségnek örvendett, de napjainkban kevésbé ismert, mivel nem maradt fenn közvetlen emlékük. Azonban a korabeli vasúti szakirodalomban és modellező közösségekben még mindig jelen van mint a gőzmozdonyok egy jellegzetes típusa. A mozdonyhoz kapcsolódó modellezői tevékenységek többnyire a brit vasúti történet kedvelői körében népszerűek.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNWR_Prince_of_Wales_Tank_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google