LNWR Renown Class gőzmozdony

Az 1897 és 1901 között épült LNWR Renown Class gőzmozdony a London and North Western Railway flotta büszkesége volt, híres megbízhatóságáról és teljesítményéről a viktoriánus korszak ipari fejlődésének időszakában.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Renown osztályú gőzmozdonyt először 1908-ban készítették a London and North Western Railway (LNWR) számára, amely az Egyesült Királyság egyik jelentős vasúttársasága volt. Az osztályt a híres brit mérnök, Charles Bowen-Cooke tervezte. A mozdonyt a Crewe műhelyekben gyártották, ahol az LNWR számos más járművét is előállították. Az osztály célja az volt, hogy nagyobb teljesítményt és hatékonyságot nyújtson, megfelelve a korszak növekvő utasforgalmi igényeinek. Az LNWR Renown osztályból összesen öt darab készült.

Technikai jellemzők

Az LNWR Renown osztályú gőzmozdony a korszak egyik fejlett járműve volt, amelyet gőzmeghajtás hajtott. A mozdony 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkezett, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy vezető kerékkel volt felszerelve. Ez az elrendezés különösen hatékonynak bizonyult a személyszállítási feladatokban. A mozdony teljesítményét a gőzhajtás biztosította, amelyet szén tüzelésű kazán táplált. A maximális sebessége elérte a 80 km/h-t, amely a kor viszonyainak megfelelő sebesség volt.

Szolgálati történelem

Az LNWR Renown osztályú gőzmozdonyok az Egyesült Királyság vasútvonalain szolgáltak, elsősorban az LNWR hálózatában. A mozdonyokat főként személyvonatok vontatására használták, és hozzájárultak a jelentős közlekedési idő csökkentéséhez azáltal, hogy gyorsabb és megbízhatóbb volt, mint az előző modellek. Az osztály egészen a vasúti járművek dízel- és elektromos meghajtásúvá válásáig szolgálatban maradt. A technológiai fejlődés fokozatosan kiszorította a gőzmozdonyokat, és az LNWR Renown osztály tagjait az 1930-as évek végére selejtezték.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LNWR Renown osztályú gőzmozdonyok egyike sem maradt fenn, így ma már egyetlen példány sem tekinthető meg múzeumban vagy kiállításon. A korábbi járműveket lebontották vagy átalakították más célokra, így a rajongók és a történészek számára nem áll rendelkezésre megőrzött gép.

Érdekességek és kulturális hatás

  • Bár az LNWR Renown osztályú mozdonyokról reális modellvasúti verziók nem készültek nagy számban, a brit vasúttörténet rajongói között mégis ismertek és megbecsültek a típus különleges műszaki megoldásai miatt.
  • A mozdonyokat gyakran emlegetik a gőzmozdonyok aranykorának képviselőiként, akik hozzájárultak a modern közlekedés fejlődéséhez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 80 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LNWR_Renown_Class

Képek

Források: Wikipédia, Google