LNWR Whale Precursor Class gőzmozdony

A 20. század elején az LNWR Whale Precursor Class gőzmozdonyok kiemelkedő teljesítményükkel és innovatív tervezésükkel váltak a brit vasút meghatározó szereplőivé.

Történeti háttér és gyártás

Az LNWR Whale Precursor Class gőzmozdony a Londoni és North Western Vasút (LNWR) számára készült 1904-ben. Az új mozdonyok kifejlesztésére azért volt szükség, mert az LNWR igyekezett javítani a vontatás hatékonyságát és a sebességet a fővonalakon. A mozdonyokat Charles Bowen-Cooke tervezte, aki George Whale helyetteseként dolgozott, mielőtt előléptették vezető tervezővé. A gyártás az LNWR Crewe-i műhelyében zajlott, és összesen 130 darab Precursors épült az 1904 és 1907 közötti időszakban.

Technikai jellemzők

Az LNWR Whale Precursor Class gőzmozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy vezetett kerékpárt használtak. A meghajtást gőzhajtás biztosította, a kazánban keletkező gőz hajtotta a dugattyúkat. A mozdony maximális sebessége elérte a 75 km/h-t. A mozdonyok jelentős előrelépést jelentettek a korábbi LNWR dizájnokhoz képest, mivel nagyobb teljesítményt és jobb hatékonyságot kínáltak.

  • Teljesítmény: körülbelül 800 lóerő
  • Tengelytáv: főkeret hossza 8,23 méter
  • Gőznyomás: 180 psi
  • Kazánátmérő: 5′ 6″

Szolgálati történelem

Az LNWR Whale Precursor Class mozdonyai széles körben használták az Egyesült Királyság vasúthálózatán, főként személyszállító vonatok vontatására szolgáltak. Az 1923-as vasúti összevonások után a Londoni, Midland és Skót Vasút (LMS) használta őket. Az utolsó Precursor mozdonyt 1949-ben vonták ki a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, a Precursor osztály egyik gőzmozdonya sem maradt fenn eredeti formájában. Példányai teljesen eltűntek az évek során, így semmilyen múzeumban nem találhatók meg.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár egyetlen Precursor sem maradt fenn, a mozdonyok jelentős hatást gyakoroltak a brit vasútfejlesztésre és a későbbi mozdonytervezésre. Modellvasúti körökben nem kapható széles körben, de a vasúttörténészek és rajongók gyakran emlegetik, mint az LNWR tervezési evolúciójának fontos darabját.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1904
Tengelyelrendezés 4-4-0
Teljesítmény 800 lóerő
Maximális sebesség 75 km/h
Gőznyomás 180 psi
Kazánátmérő 5′ 6″

Hivatkozások

LNWR Whale Precursor Class Wikipédia oldal

Képek

Források: Wikipédia, Google