Történeti háttér és gyártás
Az LSWR 330 class gőzmozdonyt az 1870-es években fejlesztették ki, hogy kielégítse a London and South Western Railway (LSWR) igényeit. A mozdonyt William Adams tervezte, aki az LSWR főmérnöke volt. A gyártás 1876-ban kezdődött, és kifejezetten a helyi és elővárosi szolgáltatások elősegítésére készítették.
Az LSWR 330 class gőzmozdonyokat a Nine Elms vasúti műhelyeiben gyártották Londonban. Összesen 20 darabot készítettek ebben a sorozatban. A mozdonyokat elsősorban az LSWR üzemeltette, de más brit vasúttársaságok is érdeklődtek a típus iránt a hatékonysága miatt.
Technikai jellemzők
Az LSWR 330 class gőzmozdony a gőzüzemű hajtásrendszerével emelkedett ki, mely akkoriban a legmodernebb technológiának számított. A mozdonyok hat tengelyes elrendezéssel rendelkeztek (0-6-0), amelyet kifejezetten a nagyobb vonóerő érdekében terveztek.
- Maximális sebesség: körülbelül 60 km/h
- Hossz: hozzávetőleg 15 méter
- Tengelytáv: 4.27 méter
A mozdonyok tartályát szénnel táplálták, és víztartályuk a hosszabb utakhoz is elegendő kapacitást biztosított. A fékrendszer sűrített levegős fékekkel volt felszerelve, ami a korszakban újdonságnak számított.
Szolgálati történelem
Az LSWR 330 class mozdonyokat először 1876-ban állították forgalomba a London and South Western Railway vonalain. A mozdonyok főként helyi és elővárosi vonatok vontatására voltak használatosak, ahol képesek voltak rövid távon is nagy teljesítményt nyújtani.
A mozdonyok szolgálatban maradtak egészen a 20. század elejéig, amikor is a technológiai fejlődés miatt fokozatosan leváltották őket modernebb dízel- és elektromos mozdonyokkal. A legtöbb LSWR 330 class mozdonyt 1927-re selejtezték.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az LSWR 330 class mozdonyok közül egyik sem maradt fenn működőképes állapotban. Nincs tudomásunk arról, hogy bármelyik példány megőrzésre került volna múzeumban, így a típus kizárólag történelmi feljegyzésekből ismert.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az LSWR 330 class mozdonyok nem maradtak meg a modern korban, számos vasúti rajongó és modellező körében ismertek és népszerűek. A típus modellezése gyakori téma a brit vasúti modellező körökben. Az LSWR 330 class mozdonyokat nem csak történeti jelentőségük, hanem esztétikai megjelenésük miatt is kedvelik a vasútbarátok.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1850–1899 – Gőz fénykora |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google