Történeti háttér és gyártás
Az LSWR D15 osztályú gőzmozdonyokat a London and South Western Railway (LSWR) társaság részére fejlesztették ki. A típust Drummond úr tervezte, és a későbbi módosításokat Urie mérnök hajtotta végre. Az első példány 1912-ben készült, annak érdekében, hogy a növekvő vasúti közlekedési igényeket kielégítsék. A mozdonysorozat gyártását az LSWR Eastleigh városában található műhelyeiben hajtották végre. Összesen 10 darab D15 típusú mozdonyt építettek, amelyek közül mindet az LSWR használta.
Technikai jellemzők
Az LSWR D15 osztályú mozdonyok gőzhajtásúak voltak, és kifejezetten személyszállítási célokra tervezték őket. A mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami kiváló stabilitást biztosított a nagy sebességű utazásokhoz. A mozdonyok maximális sebessége 80 km/h körül volt, ami abban az időben versenyképes sebességnek számított. A gőzkazán több mint 2000 lóerős teljesítményt nyújtott, ami elegendő volt a hosszabb távolságok gyors megtételére. A D15 osztály mozdonyai hagyományos kézi fékrendszerrel voltak felszerelve, és az irányításukhoz tapasztalt gépészeket igényeltek.
Szolgálati történelem
Az LSWR D15 mozdonyok főként Angliában, az LSWR hálózatán belül üzemeltek. A mozdonyok kiválóan szerepeltek személyszállító vonatok húzásában, különösen a London és a déli partok közötti gyorsvonati szolgáltatásokban. Az idő múlásával a technológiai fejlődés és a vasúti társaságok igényeinek változása miatt a D15 osztály mozdonyai fokozatosan kikerültek a szolgálatból. Az utolsó példány 1950 körül került kivonásra és selejtezésre.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az LSWR D15 osztályú mozdonyok egyetlen példánya sem maradt fenn az utókor számára. A selejtezések során mind a 10 darab elpusztult vagy szétszerelték, így ezek a mozdonyok ma már csak történelmi feljegyzésekben és fotókon élnek tovább.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LSWR D15 osztályú mozdonyok jelentős szerepet játszottak a brit vasúti közlekedés történetében, ezért modellezők körében is népszerűek voltak. Több vasútmodellező társaság is készített méretarányos modellvasút változatot ezen mozdonyokról, amelyek mind a mai napig keresettek a vasútmodellezés szerelmeseinek körében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 80 km/h |
Teljesítmény | 2000 lóerő |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LSWR_D15_class
Képek
Források: Wikipédia, Google