Történeti háttér és gyártás
A London and South Western Railway (LSWR) F13 gőzmozdonyokat Dugald Drummond tervezte, és 1905-ben gyártották Southamptoni műhelyükben. Az F13 osztályú mozdonyok speciálisan elővárosi és közepesen hosszú távú személyszállításra készültek, hogy megfeleljenek a növekvő utazási igényeknek a vasúttársaság vonalain. A gyártási időszak rövid volt, mivel összesen mindössze 10 darab készült ebből a típusból.
Technikai jellemzők
Az F13 osztályú gőzmozdonyokat a gőzmeghajtás jellemezte, ami a korszakra jellemző technológia volt. A mozdonyok hajtásrendszere lehetővé tette a 60 mph (kb. 97 km/h) maximális sebesség elérését. A mozdony kialakítása a 4-6-0 tengelyelrendezést követte, ami azt jelentette, hogy négy vezető tengely, hat hajtott kerék és nincs hátsó kormányzó kerék volt jellemző rájuk.
A mozdonyok hossza és egyéb specifikus méreteik a viszonylag kompakt, városi és elővárosi körülményekhez voltak igazítva, bár pontos méretekről és részletes műszaki adatokról nem áll rendelkezésre elegendő információ.
Szolgálati történelem
Az LSWR F13 osztályú mozdonyokat főként a London környéki elővárosi vonalakon használták. Bár hatékonyan működtek, élettartamuk viszonylag rövid volt, ami a gyors technológiai fejlődésnek és a gazdasági hatékonyság érdekében történő modernizációknak volt köszönhető. Az utolsó példányokat 1927-ben vonták ki a forgalomból, miután újabb és gazdaságosabb mozdonyok váltották fel őket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az LSWR F13 osztályú mozdonyok közül nem maradt fenn egyetlen példány sem múzeumokban vagy magángyűjteményekben. Nincs információ arra vonatkozóan, hogy bármelyik darabot megőrizték volna nosztalgikus vagy történelmi céllal.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LSWR F13 osztályú mozdonyok története viszonylag rövid, így kulturális hatásuk is korlátozott maradt. Nem ismertek olyan történetek vagy filmek, amelyek közvetlenül az F13 osztályhoz köthetők. Modellvasúti gyártók nem készítettek méretarányos verziókat, így a vasútmodellezés rajongói körében sem váltak népszerűvé.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 97 km/h |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LSWR_F13_class
Képek
Források: Wikipédia, Google