LSWR H15 class gőzmozdony

Az LSWR H15 class gőzmozdony a 20. század elején készült, és kiemelkedett a korszak mozdonyai között megbízhatóságával és teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

Az LSWR H15 class gőzmozdonyt a South Western Railway (LSWR) számára készítették az Egyesült Királyságban. Ezt a típusú mozdonyt 1914-ben fejlesztette ki Robert Urie, hogy kielégítse az igényt az erősebb, megbízhatóbb gőzmozdonyokra. Az LSWR célja az volt, hogy hatékonyan kezelje a növekvő tehervonatok forgalmát és a gyors személyszállítást. Az ilyen típusú mozdonyok gyártását az Eastleigh-i műhelyekben végezték, és összesen 40 darabot készítettek belőlük.

Technikai jellemzők

Az LSWR H15 class gőzmozdonyt gőzhajtóművel látták el, amelyet szén és víz táplál. Tengelyelrendezése 4-6-0 volt, ami azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtó- és nulla futótengellyel rendelkezett. Ezek a mozdonyok tekintélyes teljesítményt nyújtottak, és alkalmasak voltak a különböző típusú vonatszolgálatokra. Az LSWR H15 maximális sebessége körülbelül 80 km/h volt, mely lehetővé tette számukra, hogy gyors utasszállító és tehervonatokat is kiszolgáljanak.

Szolgálati történelem

Az LSWR H15 class mozdonyait elsősorban az LSWR vonalain használták, és a London és a déli területek közötti forgalmat bonyolították le. Az idők során a mozdonyokat a Southern Railway és később a British Railways is alkalmazta. Az 1920-as és 30-as években az H15 mozdonyok megbízhatóságukkal tűntek ki a személy- és teherszállításban is. Bár az 1960-as évekig szolgálatban maradtak, végül a technológia fejlődésével és a gőzmozdonyok kivonásával lassan leállították őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Az LSWR H15 class mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban, és jelenleg múzeumi darabként sem tekinthető meg belőlük egy sem. Ez azt jelenti, hogy ma már csak fotók és dokumentumok állnak rendelkezésre a történelem ezen darabjáról.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár egyik H15 mozdony sem maradt fenn a mai korban, mégis jelentős kulturális hatást gyakoroltak az angol vasúti története és a rajongók körében. Modellezők körében az LSWR H15 class mozdonyok népszerű témák, több modellező társaság is készít méretarányos másolatokat. A gőzmozdonyok iránti nosztalgia és a vasúti történet iránti érdeklődés miatt számos kiállításon és vasúti találkozón mesélnek róluk.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Gyártási év 1914
Tengelyelrendezés 4-6-0
Maximális sebesség 80 km/h

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/LSWR_H15_class

Képek

Források: Wikipédia, Google