LSWR H16 class gőzmozdony

Az LSWR H16 class gőzmozdony az 1920-as évek brit vasúti történetében fontos szerepet játszott, megbízhatóságával és teljesítményével hódítva a teherszállítás világában.

Történeti háttér és gyártás

Az LSWR H16 osztályú gőzmozdonyt a London and South Western Railway (LSWR) számára tervezték, hogy megfeleljen a teher- és személyszállítási igényeknek az Egyesült Királyság déli részén. A mozdonyokat a renombrált brit mozdonytervező, Robert Urie tervezte. Az első példányt 1921-ben gyártották, és összesen öt darabot készítettek.

A mozdonyokat a londoni Eastleigh Motorgyárban állították elő, és kifejezetten azért tervezték, hogy a sűrű forgalmú vonalakon is nagy teljesítményt nyújtsanak. Az LSWR később a Southern Railway részévé vált, ahol az H16-osok tovább folytatták szolgálatukat.

Technikai jellemzők

Az LSWR H16 gőzmozdony egy hatékony, 4-6-2 kerékelrendezésű mozdony volt, amelyet a damalsi vasúti közlekedés legújabb technológiai fejlesztéseinek megfelelően terveztek. A 4-6-2 kerékelrendezés, más néven Pacific típus, különösen a nagy sebességű szolgáltatásokhoz és a nehéz tehervonatokhoz volt ideális.

  • Hajtásrendszer: Gőzmotor
  • Teljesítmény: Alkalmas mind személy-, mind tehervonatok vontatására
  • Tengelyelrendezés: 4-6-2
  • Maximális sebesség: A típust általában közepes sebességre tervezték
  • Méretek és tömeg: Nagyméretű és jól kiegyensúlyozott kialakítás

Szolgálati történelem

Az LSWR H16 osztályú mozdonyok a Southern Railway részeként főként teherszállítási feladatokra voltak bevetve. A mozdonyok megbízhatóságukról váltak híressé, és jelentős szerepet játszottak a dél-angliai vasúti közlekedésben. A mozdonyok a második világháború alatt is szolgáltak, és végül az 1950-es években vonták ki őket a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az LSWR H16 osztályú gőzmozdonyok közül egy sem maradt fenn eredeti állapotban. A teljes flottát selejtezték a használatuk befejeztét követően, és nem maradtak meg múzeumi vagy nosztalgiai célokra.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár az LSWR H16 osztály nem maradt fent fizikai példányokban, a rajongók és modellezők körében továbbra is népszerű. Több modellvasút-gyártó is készítette méretarányos modelljeit ennek a típusnak, és a vasútmodellezés keretében gyakran láthatók ezek a mozdonyok.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

További információ az LSWR H16 osztályról

Képek

Források: Wikipédia, Google