Történeti háttér és gyártás
Az LSWR N15 class gőzmozdonya az Egyesült Királyságban készült a 20. század elején. A mozdonyokat a London and South Western Railway (LSWR) rendelte meg, és elsődleges céljuk az volt, hogy nagy teljesítményű utasszállító vonatok szolgálatában álljanak. A tervezést Robert Urie, a LSWR főmérnöke vezette, és az első példányok 1919-ben készültek el. A mozdonyok gyártását az Eastleigh Művek végezte. Összesen 74 darabot építettek 1919 és 1926 között.
Technikai jellemzők
Az LSWR N15 class egy gőzmozdony, amelyet 4-6-0 tengelyelrendezéssel terveztek, ami jelentős stabilitást és húzóerőt biztosított. A gőzgép víznyomása 200 psi (font per négyzethüvelyk) volt, ami a kazán hatékonyságát növelte. A mozdonyok maximális sebessége körülbelül 70 mph (112 km/h) volt. A teljes hossza elérte a 65 lábat (20 méter), míg magassága körülbelül 13 láb (4 méter) volt. A gőzmozdonyokat személyszállításra tervezték, és képesek voltak nagy távolságokat megtenni, mivel jelentős szén- és víztartalékokkal rendelkeztek.
Szolgálati történelem
Az LSWR N15 class mozdonyait elsősorban a LSWR hálózatán használták, majd később, a Southern Railway alá tartozó régiókban is szolgáltak. Az 1923-as vasúti összevonás után a Southern Railway tovább működtette a sorozatot. A mozdonyok kiválóan teljesítettek hosszú távú expressz szolgálatban, különösen a London és Dél-Anglia közötti útvonalakon. A mozdonyokat az 1960-as évekig használták, amikor is a dízel- és elektromos mozdonyok fokozatosan kiváltották őket. A legtöbbjük selejtezésre került, amikor az Egyesült Királyságban megszűnt a gőzvontatás.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnálatos módon az LSWR N15 class gőzmozdonyok közül egyetlen példány sem maradt fenn működőképes állapotban. Néhány alkatrész és modellvasúti replikák azonban múzeumokban és rajongói gyűjteményekben még mindig megtalálhatóak, amelyek őrzik e jelentős vasúti örökséget.
Érdekességek és kulturális hatás
Az LSWR N15 class gőzmozdonyokat a köznyelvben gyakran „King Arthur” class néven emlegették, Arthur király legendáira utalva. A mozdonyok elnevezései a Kerekasztal lovagjairól kapták a nevüket, ezzel is hozzájárulva a brit kulturális örökséghez. Modellezők és vasútbarátok körében népszerű modellvasúti készletek is készültek róla, különböző méretarányokban. A mozdonyok megjelenése számos vasúti könyvben és dokumentációban inspirációként szolgált.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Gyártási év | 1919 |
Tengelyelrendezés | 4-6-0 |
Maximális sebesség | 70 mph (112 km/h) |
Vízhordási kapacitás | 5000-6000 gallon |
Szénkapacitás | 5 tonna |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/LSWR_N15_class
Képek
Források: Wikipédia, Google