NBR B class gőzmozdony

Az NBR B class gőzmozdony a 19. századi vasúti technológia ékes példája, lenyűgöző teljesítményével és robusztus kialakításával segítette a Skót Vasúttársaságot a hatékony személy- és teherszállításban.

Történeti háttér és gyártás

Az NBR B osztályú gőzmozdonyt az Északi Brit Vasúttársaság (North British Railway) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék az egyre növekvő vasúti forgalom igényeit. A mozdony tervezését William P. Reid vezette, aki a vasúttársaság vezető mérnöke volt. Az első B osztályú gőzmozdonyok gyártása 1906-ban kezdődött. A gyártást a Neilson and Company végezte, ami abban az időben az egyik vezető mozdonygyártó vállalat volt Skóciában. A mozdonyokat elsősorban a személyszállító vonatok továbbítására tervezték, hogy azok gyorsabb és hatékonyabb közlekedést biztosítsanak a főbb vonalakon.

Technikai jellemzők

Az NBR B osztályú gőzmozdonyok a gőz erejét használták a meghajtáshoz, hagyományos, 4-4-0 tengelyelrendezéssel. Ez a tengelyelrendezés különösen jellemző volt a korai 20. század gőzmozdonyaira, mivel jó stabilitást és sebességet biztosított. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 100 km/h-t, ami a kor technológiájának figyelembevételével igen figyelemreméltó volt. A mozdonysorozat gőzkazánja nagy teljesítményt biztosított, ami a személyszállítás mellett teherszállításra is alkalmassá tette a járműveket.

Szolgálati történelem

Az NBR B osztályú gőzmozdonyokat Skócia és Észak-Anglia területén használták elsősorban, ahol a North British Railway hálózata kiterjedt volt. A mozdonyok megbízható munkagépeknek bizonyultak mind a fővonalakon, mind a mellékvonalakon. Az 1923-as brit vasúti társaságok egyesítése után a mozdonyok a London and North Eastern Railway (LNER) flottájának részeként szolgáltak tovább, majd az 1948-as államosítás után a British Railways irányítása alá kerültek. A szolgálatból való kivonásuk az 1960-as évek elején kezdődött meg, amikor a dízel és elektromos meghajtású mozdonyok kezdték átvenni a helyüket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos az NBR B osztályú gőzmozdonyokból nem maradt fenn működőképes példány. Az összes mozdonyt selejtezték a szolgálatból való kivonásukat követően, így ma már csak régi fotók és dokumentációk őrzik emléküket.

Érdekességek és kulturális hatás

Míg az NBR B osztályú mozdonyok közvetlen kulturális hatása korlátozott, addig a vasútmodellező közösségben tovább él az emlékük. Több modellező cég készített NBR B osztályú mozdonyokat méretarányos változatban, hogy a vasútmodell rajongók is élvezhessék ezeknek a klasszikus skót gőzmozdonyoknak a szépségét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 4-4-0
Maximális sebesség 100 km/h
Gyártási év 1906

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google