Történeti háttér és gyártás
Az NBR B osztályú gőzmozdonyt az Északi Brit Vasúttársaság (North British Railway) számára fejlesztették ki, hogy kielégítsék az egyre növekvő vasúti forgalom igényeit. A mozdony tervezését William P. Reid vezette, aki a vasúttársaság vezető mérnöke volt. Az első B osztályú gőzmozdonyok gyártása 1906-ban kezdődött. A gyártást a Neilson and Company végezte, ami abban az időben az egyik vezető mozdonygyártó vállalat volt Skóciában. A mozdonyokat elsősorban a személyszállító vonatok továbbítására tervezték, hogy azok gyorsabb és hatékonyabb közlekedést biztosítsanak a főbb vonalakon.
Technikai jellemzők
Az NBR B osztályú gőzmozdonyok a gőz erejét használták a meghajtáshoz, hagyományos, 4-4-0 tengelyelrendezéssel. Ez a tengelyelrendezés különösen jellemző volt a korai 20. század gőzmozdonyaira, mivel jó stabilitást és sebességet biztosított. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 100 km/h-t, ami a kor technológiájának figyelembevételével igen figyelemreméltó volt. A mozdonysorozat gőzkazánja nagy teljesítményt biztosított, ami a személyszállítás mellett teherszállításra is alkalmassá tette a járműveket.
Szolgálati történelem
Az NBR B osztályú gőzmozdonyokat Skócia és Észak-Anglia területén használták elsősorban, ahol a North British Railway hálózata kiterjedt volt. A mozdonyok megbízható munkagépeknek bizonyultak mind a fővonalakon, mind a mellékvonalakon. Az 1923-as brit vasúti társaságok egyesítése után a mozdonyok a London and North Eastern Railway (LNER) flottájának részeként szolgáltak tovább, majd az 1948-as államosítás után a British Railways irányítása alá kerültek. A szolgálatból való kivonásuk az 1960-as évek elején kezdődött meg, amikor a dízel és elektromos meghajtású mozdonyok kezdték átvenni a helyüket.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos az NBR B osztályú gőzmozdonyokból nem maradt fenn működőképes példány. Az összes mozdonyt selejtezték a szolgálatból való kivonásukat követően, így ma már csak régi fotók és dokumentációk őrzik emléküket.
Érdekességek és kulturális hatás
Míg az NBR B osztályú mozdonyok közvetlen kulturális hatása korlátozott, addig a vasútmodellező közösségben tovább él az emlékük. Több modellező cég készített NBR B osztályú mozdonyokat méretarányos változatban, hogy a vasútmodell rajongók is élvezhessék ezeknek a klasszikus skót gőzmozdonyoknak a szépségét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 4-4-0 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Gyártási év | 1906 |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google