Történeti háttér és gyártás
Az NBR A class gőzmozdonyokat a North British Railway (NBR) számára tervezték, hogy kielégítsék a növekvő utasszállítási igényeket a 20. század elején. A mozdonyokat William Paton Reid tervezte, és 1909-ben kezdték el gyártani. A gyártás a Cowlairs vasúti műhelyben, Skóciában történt. Eredetileg a személyszállító vonatok gyors és hatékony kiszolgálására tervezték ezeket a mozdonyokat.
Technikai jellemzők
Az NBR A class gőzmozdonyok a gőzmozdonyok klasszikus hajtásrendszerét alkalmazták. A mozdonyok 4-4-0 tengelyelrendezéssel rendelkeztek, ami azt jelenti, hogy négy hajtott és négy vezetett tengelyeiről ismertek. Ezek a mozdonyok nagy teljesítményre voltak képesek, és gyorsan tudták szállítani az utasokat nagy távolságokon keresztül.
- Tengelyelrendezés: 4-4-0
Szolgálati történelem
A North British Railway szolgálatában álló A class gőzmozdonyok Skóciában és Észak-Angliában közlekedtek. Ezek a mozdonyok kiváló teljesítményükkel tűntek ki, és jelentős szerepet játszottak a személyszállításban a régióban. Azonban a dízel- és elektromosmozdonyok elterjedésével fokozatosan leállították őket, és az 1950-es évekre nagyrészt kivonták őket a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Az NBR A class gőzmozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn napjainkra. Bár a mozdonyok nagy hatással voltak a vasúti közlekedés fejlődésére, műszaki emléküket csak a történelemből és a meglévő dokumentációkból ismerhetjük meg.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár az NBR A class mozdony mostanra eltűnt a sínekről, mégis fontos része volt a brit vasúttörténelemnek. Modellvasút-rajongók és történészek körében is nagy népszerűségnek örvendett, különösen azért, mert a 4-4-0 tengelyelrendezés lényeges mérföldkövet jelentett a gőzvontatás fejlődésében.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Hivatkozások
További információ az NBR A class gőzmozdonyról
Képek
Források: Wikipédia, Google