NBR D class 0-6-0T gőzmozdony

Az NBR D class 0-6-0T gőzmozdony, a 19. század ipari büszkesége, kiemelkedő szerepet játszott a helyi vasúti közlekedés fejlődésében, hatékony tervezésével és megbízható teljesítményével.

Történeti háttér és gyártás

Az NBR D Class 0-6-0T gőzmozdonyt 1900-ban fejlesztették ki az Északi Brit Vasút (North British Railway) részére. A mozdonyokat elsősorban tehervonatok vontatására tervezték, hogy kielégítsék a növekvő ipari forgalom igényeit. A gyártást a North British Locomotive Company végezte Glasgow-ban, Skóciában. A D osztály a 0-6-0T tengelyelrendezésről kapta a nevét, ahol a „T” jelentése „tender nélküli”, azaz tartálykocsis kivitelű.

Technikai jellemzők

Az NBR D Class 0-6-0T gőzmozdony gőzhajtású, háromkapcsolt tengelyes kialakításával. A mozdony teljesítménye a korabeli mércék szerint jelentősnek számított, és akár sűrű tehervonati forgalmat is kezelhetett. A tartályos kialakítás miatt nem volt szükség külön tenderre, így kompaktabb építésű lehetett. A mozdony kiválóan alkalmas volt a rövidebb távolságokon való üzemelésre, amely a városi és külvárosi ipari forgalom számára előnyös volt.

Szolgálati történelem

Az NBR D osztályt elsősorban Nagy-Britanniában használták, annak is a skóciai részén. A mozdonyok főként tehervonatok vontatására álltak szolgálatban, bár szükség esetén személyszállító vonatokkal is bevetették őket. Az évtizedek során számos szerkezeti és technikai fejlesztésen mentek át, de a gőzmozdonyok elavulása miatt a legtöbb példányt az 1960-as évekre kivonták a forgalomból.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A kutatások szerint egyetlen eredeti NBR D Class 0-6-0T mozdony sem maradt fenn működőképes állapotban. Néhány része még megtalálható különböző vasúti múzeumokban, de egészében egyetlen példány sem tekinthető meg jelenleg.

Érdekességek és kulturális hatás

Az NBR D Class 0-6-0T mozdonyok annak ellenére, hogy nem maradtak fenn már működőképes formában, a modellezők körében népszerűek. Több modellvasút gyártó kínál ilyen típusú mozdonyokat különböző méretarányokban, ami különösen az Egyesült Királyság vasúti története iránt érdeklődők körében népszerű.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NBR_D_class_0-6-0T

Képek

Források: Wikipédia, Google