NER Class P3 gőzmozdony

A NER Class P3 gőzmozdony a 20. század elején jelentős szerepet játszott a brit vasúti hálózat bővítésében, hatékonyságával és megbízhatóságával forradalmasítva a szállítást.

Történeti háttér és gyártás

A NER Class P3 gőzmozdonyok, amelyeket később LNER Class D17 néven is ismertek, 1906-ban jelentek meg az Egyesült Királyságban. Ezeket a mozdonyokat a North Eastern Railway (NER) vasúttársaság megrendelésére gyártották. Az elsődleges céljuk az volt, hogy a meglévő személyszállító vonatok teljesítményét javítsák.

A mozdonyokat Vincent Raven, a NER főmérnöke tervezte, és Darlingtonban gyártották. Az összesen 20 mozdonyból álló sorozat 1906 és 1909 között készült el.

Technikai jellemzők

A NER Class P3 gőzmozdonyok az 4-4-0 tengelyelrendezést használták. Ez azt jelenti, hogy négy hajtott kerékpár és négy vezetőkerékpár volt a mozdony alvázán. A hajtásrendszerük gőzhajtású volt, amelyhez széntüzelésű kazánok biztosították az energiát.

Teljesítményük és méreteik pontos adatai a forrásokban nem részletezettek, de általánosságban magas teljesítményű, gyors és megbízható szerkezetként tartották számon őket. Ezek a mozdonyok főként személyszállító vonatok élén szolgáltak.

Szolgálati történelem

A NER Class P3 mozdonyokat elsősorban az Egyesült Királyságban használták, különösen Északkelet-Angliában. A NER által üzemeltetett vonalakon szolgáltak, később a London and North Eastern Railway (LNER) átvette őket. Az LNER korszakában a D17-es osztályba sorolták át.

A mozdonyok a második világháború előtt futottak ki, és az 1930-as évek végén kezdődött el fokozatos kivonásuk a forgalomból. A szolgálatból való teljes kivonásuk 1940-ben történt meg.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a NER Class P3 mozdonyokból nem maradtak fenn megőrzött példányok. Az összes mozdonyt selejtezték a második világháború előtti évek során, így ma már csak archív fotók és dokumentációk tanúskodnak a létezésükről.

Érdekességek és kulturális hatás

A NER Class P3 mozdonyok az angol vasúttörténet egy érdekes korszakát képviselik. Bár kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, a technológiai fejlődés gyors ütemében hamar elavulttá váltak. Azonban a vasútmodellezők és történészek körében a mai napig érdeklődést keltenek, különösen amiatt, hogy a gőzmozdonyok egyik korai, de jelentős fejlesztései közé tartoznak.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/NER_Class_P3

Képek

Források: Wikipédia, Google