Történeti háttér és gyártás
A NER Class V gőzmozdonyokat a North Eastern Railway (NER) tervezte és gyártotta. A gőzmozdonyok kifejlesztésére 1903-ban került sor a növekvő teher- és személyszállítási igények kielégítése céljából. A NER a saját Darlington-i műhelyében készítette ezeket a mozdonyokat, mivel szükséges volt a meglévő flotta bővítése és modernizálása. A típus tervezése Wilson Worsdell nevéhez kötődik, aki a NER vezető mérnöke volt. Az NER Class V mozdonyok gyártása mindösszesen 10 darabot érintett.
Technikai jellemzők
A NER Class V egy két hengeres, belső vezérlésű gőzmozdony volt. A mozdonyok gőzzel működtek, amelyet széntüzelésű kazánok segítségével állítottak elő. A típust az 1’B tengelyelrendezés jellemezte, ami azt jelenti, hogy a mozdony egy vezetőtengellyel és két hajtott tengellyel rendelkezett. A mozdonyok maximális sebessége elérte a 100 km/h-t, ami a kor műszaki színvonalának megfelelő teljesítmény volt. A hosszúsága kb. 16 méter volt.
Szolgálati történelem
A NER Class V mozdonyok elsősorban Nagy-Britanniában szolgáltak, főként az északkeleti vasúti útvonalakon. Ezeket a mozdonyokat mind személyszállító, mind teherforgalomban alkalmazták. A típus népszerűsége annak köszönhető, hogy megbízható és hatékony volt, így kulcsszerepet játszott a vasúti közlekedés fejlődésében a 20. század elején. A mozdonyok aktív szolgálata a London and North Eastern Railway (LNER) égisze alatt is folytatódott egészen a kivonásukig. A 1930-as évek végére a modernizáció során újabb típusok léptek a helyükre, és ezeket a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A NER Class V mozdonyok közül sajnos egyetlen példány sem maradt fenn. A mozdonyok a kivonásuk után jobbára selejtezésre kerültek, és nem került sor megőrzésükre semmilyen múzeumban vagy nosztalgia programban. Így napjainkban csak archív fényképek és leírások emlékeztetnek ezekre a járművekre.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a NER Class V mozdonyok nem voltak széles körben ismert modellek, a vasúti rajongók és történészek körében nagy népszerűségnek örvendenek. A mozdonyok modellezése az évek során kisebb gyártók által előfordult, ami tovább növelte a típus ismertségét. Bár konkrét beceneve nem volt a típusnak, a vasútbarátok körében gyakran emlegették a „NER V” néven.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 1’B |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | Kb. 16 méter |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google