SECR N class gőzmozdony

A SECR N class gőzmozdony a 20. század elején jelent meg, és kiemelkedett megbízhatóságával, valamint a brit vasútvonalak hatékony kiszolgálásával.

Történeti háttér és gyártás

A SECR N osztályú gőzmozdonyt az 1910-es évek végén fejlesztették ki az Egyesült Királyságban. A Délkeleti és Csatlakozó Vasút (SECR) számára készült, amely olyan mozdonyok iránti igényt jelzett, amelyek képesek voltak nagyobb teherbírású személy- és tehervonatok kivitelezésére is. A mozdonyt Richard Maunsell, a SECR főmérnöke tervezte és 1917-ben kezdődött a gyártása. A gyártási helyszín a világhírű Ashford műhely volt. A típusból összesen 80 darab készült.

Technikai jellemzők

Az N osztályú gőzmozdony egy 2-6-0 tengelyelrendezésű jármű, amelyet gőzhajtású rendszer működtetett. A mozdonyokat kifejezetten teherszállításra tervezték, napi használat során megbízhatóságuk és robusztusságuk miatt kedvelték őket. A maximális sebességük körülbelül 60 mérföld/óra volt, ami körülbelül 97 km/h-nak felel meg. A teljesítményük elérte a 1850 lóerőt. A mozdonyok hossza körülbelül 56 láb volt, ami 17 méternek felel meg.

Szolgálati történelem

A SECR N osztályú mozdonyokat kezdetben az Egyesült Királyság délkeleti és csatlakozó vasútvonalain használták, ahol mind személy-, mind teherforgalomban fontos szerepet kaptak. Később, a Southern Railway megalakulását követően is tovább szolgáltak, és egészen az 1960-as évekig működtek, amíg végül kivonták őket a forgalomból. Az évek során a mozdonyokat folyamatosan karbantartották, hogy megfeleljenek az aktuális vasúti követelményeknek.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos a SECR N osztályból ma már nincs megőrzött vagy múzeumban kiállított példány. A mozdonyok többsége a kivonásukat követően selejtezésre került, így nosztalgiavonatok résztvevőiként sem láthatók.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a SECR N osztályú mozdonyok nem rendelkeznek köznyelvi becenevekkel vagy nagyobb kulturális szereppel, a vasútmodellezők körében azért népszerűek voltak. Több modellgyártó is készített a mozdonyról méretarányos változatot, amelyeket gyűjtők és vasútmodellezők használnak. Ezek a modellek segítenek megőrizni a mozdony történetét és emlékét.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Tengelyelrendezés 2-6-0
Maximális sebesség 97 km/h (60 mph)
Teljesítmény 1850 lóerő
Hossz 17 méter (56 láb)

Hivatkozások

SECR N class – Wikipédia

Képek

Források: Wikipédia, Google