Történeti háttér és gyártás
A SECR N osztályú gőzmozdonyt az 1910-es évek végén fejlesztették ki az Egyesült Királyságban. A Délkeleti és Csatlakozó Vasút (SECR) számára készült, amely olyan mozdonyok iránti igényt jelzett, amelyek képesek voltak nagyobb teherbírású személy- és tehervonatok kivitelezésére is. A mozdonyt Richard Maunsell, a SECR főmérnöke tervezte és 1917-ben kezdődött a gyártása. A gyártási helyszín a világhírű Ashford műhely volt. A típusból összesen 80 darab készült.
Technikai jellemzők
Az N osztályú gőzmozdony egy 2-6-0 tengelyelrendezésű jármű, amelyet gőzhajtású rendszer működtetett. A mozdonyokat kifejezetten teherszállításra tervezték, napi használat során megbízhatóságuk és robusztusságuk miatt kedvelték őket. A maximális sebességük körülbelül 60 mérföld/óra volt, ami körülbelül 97 km/h-nak felel meg. A teljesítményük elérte a 1850 lóerőt. A mozdonyok hossza körülbelül 56 láb volt, ami 17 méternek felel meg.
Szolgálati történelem
A SECR N osztályú mozdonyokat kezdetben az Egyesült Királyság délkeleti és csatlakozó vasútvonalain használták, ahol mind személy-, mind teherforgalomban fontos szerepet kaptak. Később, a Southern Railway megalakulását követően is tovább szolgáltak, és egészen az 1960-as évekig működtek, amíg végül kivonták őket a forgalomból. Az évek során a mozdonyokat folyamatosan karbantartották, hogy megfeleljenek az aktuális vasúti követelményeknek.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Sajnos a SECR N osztályból ma már nincs megőrzött vagy múzeumban kiállított példány. A mozdonyok többsége a kivonásukat követően selejtezésre került, így nosztalgiavonatok résztvevőiként sem láthatók.
Érdekességek és kulturális hatás
Bár a SECR N osztályú mozdonyok nem rendelkeznek köznyelvi becenevekkel vagy nagyobb kulturális szereppel, a vasútmodellezők körében azért népszerűek voltak. Több modellgyártó is készített a mozdonyról méretarányos változatot, amelyeket gyűjtők és vasútmodellezők használnak. Ezek a modellek segítenek megőrizni a mozdony történetét és emlékét.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1900–1929 – Dízel kísérletek |
Tengelyelrendezés | 2-6-0 |
Maximális sebesség | 97 km/h (60 mph) |
Teljesítmény | 1850 lóerő |
Hossz | 17 méter (56 láb) |
Hivatkozások
Képek
Források: Wikipédia, Google