Történeti háttér és gyártás
A Southern Railway Battle of Britain osztályú 21C151 számú „Winston Churchill” gőzmozdony 1946-ban készült a második világháború utáni időszakban. A mozdonyok kifejlesztésének célja az volt, hogy modern, gyors személyszállító mozdonyokat állítsanak szolgálatba a háború utáni gazdasági fellendülés támogatására. A mozdonyt az angliai Ashford-ban gyártották, és a Southern Railway rendelte meg. A Battle of Britain osztály részeként több mint 110 darabot építettek.
Technikai jellemzők
A „Winston Churchill” egy gőzmozdony, amely 4-6-2-es tengelyelrendezéssel rendelkezik. Ez azt jelenti, hogy négy vezető, hat hajtott, és két támogató tengellyel épült. A mozdony maximális sebessége körülbelül 100 km/h, és jelentős teljesítményt biztosított az akkori gyors személyvonatok számára. Hossza körülbelül 21 méter, és a gőzmeghajtásos rendszere miatt gőzkazánt használ. A mozdony többek között egyedi tervezésű, légellenállást csökkentő burkolattal is rendelkezett.
Szolgálati történelem
A 21C151 számú mozdony szolgálati ideje alatt elsősorban a Southern Railway vonalain közlekedett, amelyek Anglia déli részén húzódtak. Főként személyszállító vonatok élén teljesített szolgálatot. Az 1960-as évek közepére a gőzmozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból a dízel és elektromos vonatok térnyerése miatt, így a „Winston Churchill” mozdony is nyugdíjazásra került 1965-ben.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
A „Winston Churchill” mozdony szerencsére nem veszett el a történelem sodrásában. 1965-ben, Winston Churchill temetési vonataként szolgálva, figyelemre méltó történelmi szerepet töltött be. Ezt követően megőrizték, és ma is kiállításra került a brit National Railway Museum-ban, Yorkban. A mozdony jelenleg nem működőképes, de fontos múzeumi darabként tekinthető meg.
Érdekességek és kulturális hatás
A mozdony különleges történeti jelentőséggel bír Winston Churchill brit miniszterelnök tiszteletére, akinek nevét viseli. A mozdony egyik legemlékezetesebb szereplése az volt, amikor Churchill temetési vonatának élén haladt. A modellvasút-rajongók körében is népszerű, számos méretarányos modell készült róla. A köznyelvben sokszor egyszerűen csak „Winston Churchill” mozdonyként emlegetik.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Maximális sebesség | 100 km/h |
Hossz | 21 m |
Hivatkozások
https://en.wikipedia.org/wiki/SR_Battle_of_Britain_class_21C151_Winston_Churchill
Képek
Források: Wikipédia, Google