SR Merchant Navy Class 35018 British India Line gőzmozdony

A SR Merchant Navy Class 35018 British India Line gőzmozdony az 1940-es évek brit vasúti mérnöki csúcsteljesítménye, amely a maga idejében lenyűgöző sebességgel és erővel változtatta meg a távolsági vonatozás élményét.

Történeti háttér és gyártás

A SR Merchant Navy Class 35018 British India Line gőzmozdonyt az angol Southern Railway rendelte meg, és 1945-ben gyártották. A Merchant Navy Class egy sorozat, amelyet a második világháború után fejlesztettek ki, hogy kielégítsék az Egyesült Királyság vasúti közlekedésének növekvő igényeit. A mozdonyokat az angol Eastleigh műhelyeiben építették meg, hogy nagy teljesítményű, expressz vonatok üzemeltetését biztosítsák. Az első példány 1941-ben készült el.

A sorozatot eredetileg tizenégy mozdonyra tervezték, de a sikerük miatt további egységeket is gyártottak. Összesen harminc mozdony készült el, amelyek a Southern Railway és más brit vasúttársaságok számára nyújtottak szolgálatot.

Technikai jellemzők

A Merchant Navy Class mozdonyok, köztük a 35018 British India Line, gőzmeghajtásúak és a 4-6-2 tengelyelrendezéssel rendelkeznek. Ez a „Pacific” elrendezés, amely három hajtott tengelyt és egy vezető tengelyt tartalmaz. A mozdonyok nagy teljesítményűek voltak, maximális sebességük elérhette a 110 km/h-t. A gőzkazán űrtartalma, valamint a nagyobb kerekek lehetővé tették, hogy hosszú távolságokat tegyenek meg megállás nélkül.

A mozdonyok teljes hossza körülbelül 21 méter, és jelentős súlyuk miatt masszív acélszerkezetre volt szükségük. A fékrendszer hagyományos gőzvezérlésű volt, a kazán nyomása pedig 280 psi körül mozgott. A mozdonyok technológiai újításaik révén nagyobb hatékonyságot és megbízhatóságot nyújtottak.

Szolgálati történelem

A 35018 British India Line számos expressz és személyvonat húzásában vett részt az Egyesült Királyság déli részén. A Southern Railway mellett a British Railways is üzemeltette őket a nemzeti vasúti társaság megalakulását követően. A British India Line 1964-ben került kivonásra a forgalomból, az 1960-as évek végén végzetes csökkenés következett be a gőzmozdonyok használatában a dízel és elektromos mozdonyok térnyerése miatt.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A 35018 British India Line egyike a megőrzött Merchant Navy mozdonyoknak, és jelenleg is működőképes. Felújították, és nosztalgiavonatokban vesz részt. Az Egyesült Királyságban több vasúti eseményen és múzeumban is látható. A felújítási projektet a Mid-Hants Railway részeként végezték, és a mozdony rendszeresen részt vesz különleges utazásokon.

Érdekességek és kulturális hatás

A Merchant Navy Class mozdonyok, köztük a 35018 British India Line, számos vasútmodell gyártó által is készültek, így a rajongók körében is népszerűek. A locsolók számára is ikonikusak, és gyakran felbukkannak vasúti kiállításokon. A mozdonyok nevüket a brit kereskedelmi hajózásról kapták, és az ipar prominens szereplőinek neveit viselik.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1946–1969 – Dízelkorszak
Gyártási év 1945
Maximális sebesség 110 km/h
Tengelyelrendezés 4-6-2 „Pacific”
Gyártási helyszín Eastleigh, Egyesült Királyság
Fékrendszer Gőzvezérlésű

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SR_Merchant_Navy_Class_35018_British_India_Line

Képek

Források: Wikipédia, Google