Történeti háttér és gyártás
Az SR West Country és Battle of Britain osztályú gőzmozdonyok a Southern Railway számára készültek a második világháború utáni időszakban. A mozdonyokat Oliver Bulleid tervezte, aki a korszerűsítés jegyében számos innovációt alkalmazott. Az első példányt 1945-ben gyártották, válaszul az egyre növekvő közlekedési igényekre és a meglévő flotta elavultságára. A mozdonyokat a Brighton, Eastleigh és Ashford műhelyeiben készítették, az első egységek 1945-től kezdődően hagyták el a gyárakat.
Ezek a mozdonyok részben a Southern Railway igényeit elégítették ki, de fontos szerepet játszottak a háború utáni újjáépítésben is. A gyártásuk egészen 1951-ig tartott, és összesen 110 darab készült belőlük.
Technikai jellemzők
Az SR West Country és Battle of Britain mozdonyok gőzmeghajtásúak voltak. A mozdonyok kiváló teljesítménnyel rendelkeztek, legnagyobb sebességük 90 mérföld per óra (kb. 145 km/h) volt. A mozdonyok tengelyelrendezése 4-6-2 volt, ami azt jelentette, hogy négy vezető, hat hajtó és két futókerékkel rendelkeztek.
A mozdonyok hossza körülbelül 21 méter volt, és igen robusztus kialakításúak. A speciális hajtásrendszernek köszönhetően a gőzhengerek teljesítménye különösen hatékony volt, így a mozdonyok nagy távolságokat tudtak megtenni anélkül, hogy gyakori újratöltésre lett volna szükség. Az SR West Country és Battle of Britain mozdonyoknál külön figyelmet fordítottak a fékrendszerre, amely pneumatikus volt, így biztosítva a biztonságos és hatékony megállást.
Szolgálati történelem
A mozdonyokat főként a Southern Railway területén használták, és fontos szerepet játszottak az utas- és teherszállításban egyaránt. A mozdonyok különösen népszerűek voltak a gyorsvonatokhoz, de gyakran használták őket elővárosi és tehervonatok esetében is. Az 1950-es években még modernizálták is őket, hogy megfeleljenek az újabb vasúti követelményeknek.
A szolgálatuk a British Railways alatt folytatódott, miután a Southern Railway-t államosították. Az 1960-as évek közepére a mozdonyokat fokozatosan kivonták a forgalomból, a dízelmozdonyok megjelenése miatt.
Megőrzött példányok / múzeumi szereplés
Számos SR West Country és Battle of Britain osztályú mozdony megmaradt a mai napig, részben a rajongók és múzeumok erőfeszítéseinek köszönhetően. Néhány ilyen mozdony működőképes állapotban is megmaradt, így nosztalgiavonatokban is részt vesznek. Ezek közül több is megtekinthető az Egyesült Királyság különböző múzeumaiban, ahol a látogatók közelebbről is megismerhetik a mozdonyok történetét és működését.
Érdekességek és kulturális hatás
Az SR West Country és Battle of Britain mozdonyok nem csak technikai szempontból jelentősek, hanem kulturális értelemben is. Gyakran modellvasúti gyártók kínálatában is megtalálhatóak különféle méretarányokban. A mozdonyok beceneveket is kaptak, mint például a „Spam Can”, ami a jellegzetes borításukra utal. Az egyedi megjelenés és a történelmi jelentőségük a vasútrajongók körében is nagy népszerűségnek örvendenek.
Műszaki adatlap
Járműtípus | Gőzmozdony |
Meghajtás | Gőz |
Korszak | 1946–1969 – Dízelkorszak |
Legnagyobb sebesség | 145 km/h |
Tengelyelrendezés | 4-6-2 |
Gyártási időszak | 1945-1951 |
Összes gyártott példány | 110 |
Hivatkozások
A Wikipedia cikke az SR West Country és Battle of Britain osztályú mozdonyokról
Képek
Források: Wikipédia, Google