SR Z class gőzmozdony

Az SR Z class gőzmozdony a 20. század közepén vált ikonikus erőgéppé, teljesítménye és megbízhatósága a brit vasúti rendszer sarokkövévé tette.

Történeti háttér és gyártás

Az SR Z class gőzmozdony a Southern Railway számára készült az Egyesült Királyságban, válaszul a növekvő teherszállítási igényekre a vasúti hálózatban. Az 1920-as évek végén, pontosan 1929-ben gyártották, amikor a vasúti közlekedés jelentős fejlődésen ment keresztül. A mozdonyokat Richard Maunsell tervezte, aki a Southern Railway vezető mérnöke volt. A Z class célja az volt, hogy erőteljes és megbízható járműveket biztosítson a nagyobb terhelésű vonatok számára.

A gyártás során összességében 8 darab Z class mozdony készült el, amelyeket a vasúti társaság speciális szállítási feladataira szántak. A gyártást az Eastleigh műhelyben végezték, ami a Southern Railway egyik központi karbantartó és gyártási helyszíne volt.

Technikai jellemzők

Az SR Z class gőzmozdony műszaki jellemzői figyelemre méltóak. A hajtásrendszere gőz, amelyet a mozdony kazánjában előállított gőz biztosít. A mozdony három tengelyes (0-8-0 tengelyelrendezés), ami stabil futást biztosít a nehéz vonatok húzásakor is. Az ilyen típusú tengelyelrendezés különösen hatékony a nagy teherbírású szállítási feladatokban.

A mozdony maximális sebessége körülbelül 65 km/h, ami a teherszállító vonatok esetében megfelelő teljesítménynek számított. Különleges futóműrendszere és fékrendszere révén biztonságosan képes nagyobb tömegű terheket mozgatni, ami a korszak egyik legfontosabb követelménye volt.

Szolgálati történelem

Az SR Z class mozdonyokat főként teherszállítási feladatokra alkalmazták az Egyesült Királyság déli részein. Hatékonyságuk és megbízhatóságuk miatt a Southern Railway körében népszerűvé váltak. A szolgálatból az 1960-as években vonták ki őket, amikor a dízelmozdonyok egyre inkább átvették a gőzmozdonyok szerepét.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Sajnos, az SR Z class mozdonyok közül egy sem maradt fenn megőrzött állapotban, így ma nem tekinthetők meg sem múzeumokban, sem nosztalgiavonatok részeként. Ez részben annak köszönhető, hogy a gőzmozdonyok helyét gyorsan átvette a korszerűbb és gazdaságosabb dízel technológia.

Érdekességek és kulturális hatás

Noha az SR Z class mozdonyok nem váltak főszereplővé a vasúti kultúrában vagy a modellvasutak világában, tervezésük és technológiai megoldásaik révén hozzájárultak a vasúti technika fejlődéséhez. A mozdonyok a Southern Railway számára fontos szerepet töltöttek be, és részesei voltak annak a folyamatnak, amely során a vasúti társaságok igyekeztek alkalmazkodni az ipari forradalom utáni modern szállítási igényekhez.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1900–1929 – Dízel kísérletek
Maximális sebesség 65 km/h
Tengelyelrendezés 0-8-0
Példányszám 8

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/SR_Z_class

Képek

Források: Wikipédia, Google