WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony

A WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony a második világháború alatt készült, hogy megfeleljen a brit hadianyagszállítás megnövekedett igényeinek, és azóta is ikonikus darabja a vasúti történelemnek.

Történeti háttér és gyártás

A WD Austerity 2-10-0 gőzmozdonyt a brit War Department (WD) rendelte meg a második világháború alatt, 1943-ban. Az igény egy olyan erős és megbízható tehermozdony fejlesztése volt, amely képes kezelni a háború által megnövekedett áruszállítási feladatokat. A mozdonyt az angliai Vulcan Foundry gyártotta. Összesen 150 darab készült, és elsősorban a brit vasutak számára tervezték, hogy a háborús szükségleteket kiszolgálják.

Technikai jellemzők

A WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony gőzhajtású volt, öt hajtott tengellyel, amelyek a 2-10-0 tengelyelrendezés következtében optimális vonóerőt biztosítottak. A mozdony maximális sebessége körülbelül 88 km/h volt. Hosszúsága meghaladta a 20 métert, és a nagy méreteknek köszönhetően jelentős teljesítményt tudott kifejteni. A mozdony erős építése miatt kiválóan alkalmas volt nehéz tehervonatok vontatására.

Szolgálati történelem

A mozdonyokat széles körben használták az Egyesült Királyság területén, elsősorban teherforgalomban. A háborút követően néhányat külföldre is exportáltak, többek között Hollandiába és Franciaországba. A WD Austerity 2-10-0 mozdonyok szolgálati ideje az 1960-as évekig tartott, amikor a modern dízelmozdonyok kezdték kiszorítani őket. A mozdonyok a nehéz teherforgalomra optimalizálva rendkívül megbízhatónak bizonyultak.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

Több WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony is megmaradt, és különböző brit vasúti múzeumokban találhatóak meg. Néhány példányt nosztalgiautazásokon használnak, így a vasútrajongók és a közönség számára is elérhetők. A North Yorkshire Moors Railway például rendelkezik egy működőképes példánnyal.

Érdekességek és kulturális hatás

Bár a WD Austerity 2-10-0 gőzmozdony nem olyan széles körben ismert, mint néhány más történelmi mozdony, a vasútrajongók körében nagy becsben tartják robusztus felépítése és háborús szerepe miatt. Modellvasútgyártók is készítettek méretarányos másokat, így a vasúti modellezés világában is megjelenik. A mozdony a brit vasúti történet egy szimbolikus elemévé vált.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-10-0
Maximális sebesség 88 km/h
Év 1943
Gyártó Vulcan Foundry
Gyártási példányszám 150

Hivatkozások

Képek

Források: Wikipédia, Google