WD Austerity 2-8-0 gőzmozdony

A második világháború alatt tervezett WD Austerity 2-8-0 gőzmozdony a brit vasúthálózat kulcsszereplője lett, híres megbízhatóságáról és egyszerűsített kialakításáról.

Történeti háttér és gyártás

A WD Austerity 2-8-0 gőzmozdonyt a második világháború igényei hívták életre. 1943-ban kezdték gyártani, mivel szükség volt megbízható és költséghatékony szállítóeszközökre a háborús körülmények között. A mozdonyt a brit háborús minisztérium, azaz a War Department rendelte meg, és a North British Locomotive Company gyártotta többek között Glasgow-ban.

A mozdony tervezése során a cél egy egyszerű, de robusztus típus kialakítása volt, amelyet gyorsan lehet gyártani és könnyen karbantartani. Több mint 900 darabot gyártottak, és ezek elsősorban a brit vasúti hálózatban, valamint Európában és a Közel-Keleten kerültek bevetésre.

Technikai jellemzők

A WD Austerity 2-8-0 egy gőzmeghajtású mozdony, amely kifejezetten a tehervonatok vontatására készült. Tengelyelrendezése 2-8-0, ami azt jelenti, hogy elöl két, hátul pedig nyolc hajtott tengellyel rendelkezett. Ez az elrendezés nagy vonóerőt biztosított, ami ideálissá tette a nehéz tehervonatok számára.

A mozdony maximális sebessége körülbelül 65 km/h volt, és a gőzhengerek által hajtott mechanizmus tette lehetővé a nagy teljesítményt. A mozdony hossza 20 méter körül mozgott, és egyszerű kialakításának köszönhetően könnyen karbantartható volt.

Szolgálati történelem

A WD Austerity 2-8-0 főként az Egyesült Királyságban és az európai háborús övezetekben szolgált. A háború után is hosszú ideig használták őket, különösen Angliában, de más országok vasúti társaságai is alkalmazták őket. Szerepük leginkább teherforgalmi feladatok voltak, versenyképesnek bizonyultak a kereskedelmi áruszállításban is.

A háború után sok mozdonyt selejteztek, de néhányan hosszabb ideig is szolgáltak különböző vasúttársaságoknál, míg végül újabb technológiák váltották fel őket.

Megőrzött példányok / múzeumi szereplés

A WD Austerity 2-8-0 gőzmozdonyból több példány is fennmaradt, számos brit vasúti múzeumban megtekinthetőek. Néhányat sikeresen restauráltak és ma nosztalgiavonatokként üzemelnek, népszerűvé téve őket a vasútrajongók körében.

Érdekességek és kulturális hatás

  • A WD Austerity 2-8-0 mozdonyokat később a brit vonatgyártás sikertörténeteként emlegették, mivel kifejezetten a háborús szükségletekre adaptálták őket.
  • A mozdonyok modellváltozatai népszerűek a vasútmodellezők körében, számos gyártó készítette el kicsinyített másukat.

Műszaki adatlap

Járműtípus Gőzmozdony
Meghajtás Gőz
Korszak 1930–1945 – Technikai robbanás
Tengelyelrendezés 2-8-0
Maximális Sebesség 65 km/h
Gyártási év 1943
Példányszám Több mint 900

Hivatkozások

https://en.wikipedia.org/wiki/WD_Austerity_2-8-0

Képek

Források: Wikipédia, Google